Skapa egen ramsäck! Hurdå?

avslutad210712

Gäst
Har varit upp förut i någon tråd men när jag gick och funderade på fjället insåg jag att modellen med en lätt stadig ram och flera packpåsar som man spänner på efter behov nog är rätt suverän. Dessutom slipper man diskussionen angående om man behöver 40, 60, 80 eller 100 liter på sin 1 dagars, 1 veckas eller 1 månads vandring. Bara att plocka på påsar utifrån behovet just då.
 
avslutad210712; sa:
Har varit upp förut i någon tråd men när jag gick och funderade på fjället insåg jag att modellen med en lätt stadig ram och flera packpåsar som man spänner på efter behov nog är rätt suverän.

Japp - dessutom är det lätt att fixa helt vattentäta påsar och därmed slippa regnskydd och sopsäckar.
Jag är inne på samma spår, men med intern ram.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lösa påsar

avslutad210712; sa:
Har varit upp förut i någon tråd men när jag gick och funderade på fjället insåg jag att modellen med en lätt stadig ram och flera packpåsar som man spänner på efter behov nog är rätt suverän. Dessutom slipper man diskussionen angående om man behöver 40, 60, 80 eller 100 liter på sin 1 dagars, 1 veckas eller 1 månads vandring. Bara att plocka på påsar utifrån behovet just då.

Jo, jag har använt modellen. Se tidigare inlägg i den här tråden.

Det är väldigt lätt att få tyngdpunkten nära ryggen genom att man klämmer ihop påsarna individuellt och spänner fast dem. Man kan dessutom han en påse med lätta bärremmar att använda som tursäck från basläger. Eller ha fästen på vilka man hakar fast bärremmarna från bärramen.

En gammal okomplicerad Fjällrävenram från 70-talet är förmodligen det lättaste och mest okomplicerade som går att få. Och ramen är väl närmast outslitlig. Remmar och bälte kan man ju sedan sy själv eller fixa nya av lämpliga fabrikat. Själv har jag en Norröna bärsele på min gamla alu-ram.

Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
Re: Lösa påsar

NUI; sa:
avslutad210712; sa:
Har varit upp förut i någon tråd men när jag gick och funderade på fjället insåg jag att modellen med en lätt stadig ram och flera packpåsar som man spänner på efter behov nog är rätt suverän. Dessutom slipper man diskussionen angående om man behöver 40, 60, 80 eller 100 liter på sin 1 dagars, 1 veckas eller 1 månads vandring. Bara att plocka på påsar utifrån behovet just då.

Jo, jag har använt modellen. Se tidigare inlägg i den här tråden.

Det är väldigt lätt att få tyngdpunkten nära ryggen genom att man klämmer ihop påsarna individuellt och spänner fast dem. Man kan dessutom han en påse med lätta bärremmar att använda som tursäck från basläger. Eller ha fästen på vilka man hakar fast bärremmarna från bärramen.

En gammal okomplicerad Fjällrävenram från 70-talet är förmodligen det lättaste och mest okomplicerade som går att få. Och ramen är väl närmast outslitlig. Remmar och bälte kan man ju sedan sy själv eller fixa nya av lämpliga fabrikat. Själv har jag en Norröna bärsele på min gamla alu-ram.

Jörgen

Av någon anledning bommade jag ditt inlägg innan om en ram med påsar på. Som av en händelse råkar jag ha två gamla fjällräven-säckar med ramar liggande. Gillar dock inte axelremmar och bälte på dem men det är som sagt inte alltför svårt att ordna något nytt lite skönare så kanske jag gör ett försök med ram+påsar under hösten eller vintern för att testa.
 
Tänkte bara bidra med att det går att köpa lösa bärsystem och ramar från finska Finn-Savotta.

Jag har aldrig använt deras produkter, så vet inget om kvalitet eller service. Noterade bara att delarna finns att köpa löst.

//Joel
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.