Skåneleden-Snogeholm

Hallå gott folk!

Finns det nån som har vandrat leden från snogeholm, österut mot Fyledalen,Sjöbo-ora? Ser att det kanske blir vandring på bilväg genom nåt samhälle oxå innan man kommer fram till "oran",tänkte ta det som en dagstur! Nån som har lite ris o ros om denna delen?

Tacksam för svar!!

/Nicklas

Snogeholm

Jag vandrade genom Snogeholm och sov vid ettaplägret där en natt den gångna sommaren under min vandring till Ystad, så jag har ingen egen erfarenhet av sträckan, bara an Snogeholm i sig.

Lägret i fråga är rätt trevligt och välutrustat, och det finns en naturskola precis i närheten med toalett och dusch. Enligt min skåneledskarta så verkar det vara en blandning av skog och öppet landskap om du följer leden, och flera kilometer i sällskap av Snogeholmssjön (fint fågelliv), så jag gissar det är en rätt fin sträcka.

Men om du tänker starta vid Snogeholm så vet jag inte hur du kommer dit. Vad jag vet går det inga bussar från civilisationen och det verkar osmart att parkera bilen i ödemarken och sen gå en mil iväg. Totalt sett verkar det vara en fin sträcka, men tala gärna om hur du tog dig till/från Snogeholm när du varit där.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Snogeholm

Tjena Filip!

Jag har egen bil så det är inget problem med det! Men om man åker med annat medel så blir det nog buss till Sjöbo.Tänkte haka på leden öster om sjön o följa den där ifrån.Det blir nog samma väg tillbaka men det gör mig inget.Den delen av leden du beskrev vandrade jag förra hösten,och leden som följer jängs med sjön är bitvis mycket fin! Hade den fantastiska turen att se 2 kungsörnar den gången.

/Nicklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips