Skalkläder till sommarsverige

Forskar för fulla muggar om all utrustning jag ska ha med på min premiärtur i sommar.

Något jag inte blir riktigt klok på är vilka kläder som passar till en veckolång tur på tex Sörmlandsleden någonstans mellan juni-september. Jag vet, man kan lika gärna ha på sig några trasor man redan har hemma i garderoben, men jag tycker det är rätt skoj att sy ihop något funktionellt och lättviktigt och kan tänka mig lägga några kronor på det också om det behövs. Prylar är kul! Och av erfarenhet köper jag hellre kvalitetsprylar än något man får skavsår av och måste byta efter ett par veckors användande då saker går sönder/slits ut.


Det jag skaffat hittils är:
Skor Lundhags Vandra Mid + 3 par dubbla sockar
Byxor Lundhags Authentic Pant
Underställ: Bergans Soleie Tights + Shirt
Mellanlager (heter det så?): Lundhags Merino Full Zip
Köpt 2 undisar att utvärdera: BoxerBriefs M's Lite + Anatomica Boxer
Jag tror jag ska ha med mig ett par vanliga shorts också för de riktigt varma dagarna.

Nu till mina funderingar.. det finns ju varianter av skal, softshell, hardshell, regn, fodrat, vind mm.
Vad är brukligt att ha med, och vad är skillnaden. Kan man ha ett vindtätt plagg hela tiden eller blir det för varmt/sevttigt så man behöver något lättare som extra? Jag tänkte köpa dedikerade regnkläder som gärna får kosta en slant (testat och sugen på ett par av arc'teryx och haglöfs). Är softshell fortfarande aktuellt då? Och hur täta är dessa? Kort och långärmat, vad föredrar vana vandrare (långa är väl bra mot myggor om inte annat, och man kan ju alltid kavla upp ärmar). Vad bör man ha dubbel uppsättning av?
 
På sommaren , speciellt på platten i sverige, dvs inte på kalfjäll, så är det väl oftast så att man inte har nån jacka alls på sig, därför tänker jag att en ihoppackbar jacka idealiskt.

Ja själv brukar jag iaf inte ha jacka på mig om det är över 12+ grader varmt. Större delen av sommaren har jag tshirts eller tshirts och skjorta. En tunn fleecejacka täcker nog 80% av jackbehovet på kvällstid och liknande.
 
(...) Kan man ha ett vindtätt plagg hela tiden eller blir det för varmt/sevttigt så man behöver något lättare som extra?
Det kan man väl inte veta på förväg- kan ju bli allt mellan 30 och 0 grader varmt. Men det är väl bara att knäppa upp, och om det är ännu varmare, ta av sig? Satsa på tunna lager, som du lätt kan reglera löpande under gång.
Det är dessutom väldigt personligt, hur varm man bli av fysisk aktivitet. Jag går i ett tunt merinounderställ och en tunn vanlig polybomullsskjorta ner till nollgradigt och måttlig vind, om det är "nomalbackigt". Knäpper/knäpper upp skjortan efter behov, men får t o m ta av den helt, om det är mycket uppför, solen skiner och det inte blåser för hårt.
Jag tänkte köpa dedikerade regnkläder som gärna får kosta en slant (testat och sugen på ett par av arc'teryx och haglöfs). Är softshell fortfarande aktuellt då?
Låter som overkill/dubblering på mig, om du redan har merinotröjan som värmelager, och dessutom tänker ha någon sorts vindplagg. En tunn vindblus/skjorta behöver inte väga mer än 120-150 g, "softshell" brukar vara tyngre och bylsigare (och svettigare :p).
Kort och långärmat, vad föredrar vana vandrare (långa är väl bra mot myggor om inte annat, och man kan ju alltid kavla upp ärmar).
Jag gör/tänker som du. Man kan göra kortärmat av långärmat, men inte tvärtom ;)
Vad bör man ha dubbel uppsättning av?
Inget annat än ett par snabbtorkande underbyxor och ett ombyte strumpor för min del, oavsett turens längd. Jag har visserligen oftast med ett "sovunderställ" också, men det är tjockare än det jag har på mig på dagen, och tjänstgör även som ett förstärkningslager. Det har alltså inte samma funktion som "dagunderstället", så det är en definitionsfråga, om man kan kalla det för "dubbel uppsättning".
 
Numera kör jag med en vindjacka (typ löparjacka, dock lite större storlek för att få plats med tröja under) och sen har jag mitt Itab Packaway.

Som varm tröja har jag min gamla trogna fiberpälströja (som jag nog snart måste byta ut, den börjar bli väldigt sliten).

Sen har jag med ett gammal simpelt underställ köpt på ÖB för ett par år sen.

Som brallor har jag en förkärlek till zip-off-byxor, det ska då vara så pass vida ben att jag enkelt kan få av och på dem utan att ta av skorna. Huruvida benen sitter på eller inte styrs främst av vegetationen och mängden mygg. Kommer man till ett parti med manshöga brännässlor så är det skönt att enkelt kunna knäppa dit byxbenen och kavla ner skjortärmarna (praktiskt erfarenhet...).
 
Om jag var du skulle jag satsa på ett lätt regnställ med långa armar och ben, sedan tror jag knappast att du behöver mer för en låglandsvandring. Regnkläderna duger utmärkt mot vind också, åtminstone på sommaren, och du vill inte ha mer än nödvändigt att bära på.

Jag har inte personligen testat, men många verkar rekommendera ITABs packaway regnkläder (http://www.idefixteko.se/open_produkter/prod/packaway/), så de kan vara värda ett test kanske?

Om jag var du skulle jag nöja mig ungefär där du är nu och sedan ge mig ut en helg/vecka och känna efter, då kan du få lite mer uppfattning om vad du gillar och vad du saknar, och vad du vill byta ut. Att shoppa loss inför första vandringen är trivsamt, men kan snabbt sluta med att man står med en hel del dyra (och säkerligen fina) saker man inser inte riktigt var rätt.

Personligen börjar jag mer och mer luta mot att vandra i joggingkläder... Lätta, lagom svala och står emot regn och vind. Suck, jag har inte riktigt varit kompis med det resonemanget tidigare, men nu börjar det låta trevligare och trevligare...
 
Heh, ja jag balanserar lite på att vara prylgalen. Men även om inte vandringen faller väl ut (vilket jag tvivlar starkt) så kommer jag ändå ha god nytta av prylarna i andra sammanhang så det kommer aldrig bli helt bortkastat. Sitter och småplanerar med ett par polare att dra till fjälls i slutet av sommaren med. Ut ska jag iallafall! Har snart fått ihop de tunga posterna. Ska ta tag i tältbiten snart (enmans). Sen är det lite småpryttlar kvar och t-bana till Björkhagen som gäller!
 
Jag använder (och rekommenderar således) ;)


Underkropp:

- Underställsbyxor i merinoull om det är väldigt kallt (mellan typ -15 till -5 grader). I normala fall har jag dessa endast på kvällen i lägret + i sovsäcken.

- Vindbyxor / "Vandringsbyxor", helt enkelt byxor som står emot vind men inte vatten. Dina lundhags blir perfekt. Själv har jag ett par snarlika av annat märke i samma polyester / bomulls-blandning.

- Regnbyxor: Så lätta och enkla som möjligt. Används endast vid kraftigt ihållande regn. Jag använder regnbyxorna Packaway från ITAB.

- Kalsonger + strumpor i tunn merinoull. + Ett par av varje i reserv, vilket också är de enda plaggen jag har dubbel uppsättning av.


Överkropp:

- T-shirt i merinoull. Denna används även under natten i sovsäcken. Om man inte vill ha samma tröja dag och natt (som tvättas under turen) så kan man komplettera med en långärmad underställs-tröja i merinoull att ha under natten men jag sparar lite vikt helt enkelt och tar endast t-shirten.

- Vindjacka av löparmodell. Min är från Craft. Principen är enkel: Så tunn och lätt som möjligt och ska endast skydda mot vind. En skjorta i polyester / bomull fungerar lika bra. En softshell-jacka anser jag vara lite för tät och tung vilket leder till kondens på insidan och onödig svettning.

- Värmeplagg: Jag använder en lite tjockare fleece-jacka i det lite exklusivare fleece-materialet Polartec thermal pro (Montane volt jacket). Din lundhagsjacka i merinoull kommer bli perfekt. Principen är enkel: Isolera värme. Värmeplagget används normalt endast på kvällen / i lägret samt i sovsäcken. Men om det är riktigt kallt, säg -15, även under vandring.

- Regnjacka: Så enkel och lätt som möjligt. Själv använder jag en regnjacka från Montane (Atomic jacket) med smarta ventilationsmöjligheter under armar och på sidan samt en vikt på 300 gram. Det finns lättare, enklare samt dyrare modeller. Används endast vid ihållande regn.

- Mössa, handskar (montage-handskar från Tegera) och buff (i merinoull).

-----------------------------------------------------------------

Hoppas det gav dig lite inspiration! :)
 
Senast ändrad:
Tack Slif, det där upplägget var perfekt.
Hör gärna andras tankar i samma format inlusive tips på märke/modell så har jag nåt att googla på :).
Tror faktiskt jag har ett par Tegerahandskar hemma i snickarlådan, ska kika när jag kommer hem. Vilken modell har du och använder du dem bara för värme eller har de andra användningsområden?
 
Tack Slif, det där upplägget var perfekt.
Hör gärna andras tankar i samma format inlusive tips på märke/modell så har jag nåt att googla på :).
Tror faktiskt jag har ett par Tegerahandskar hemma i snickarlådan, ska kika när jag kommer hem. Vilken modell har du och använder du dem bara för värme eller har de andra användningsområden?

Jag använder dem främst för värme. Den modellen jag har är vatten - och vindtät på ovansidan samt vattenavstötande i handflatan. Använder dessa handskar året om även till andra aktiviteter så som cykling, klättring, arbete, löpning, längdskidor, osv. Modellen heter Tegera 294. Kostade under 100 kr dessutom! :)
 
Jag gillar tegera 116, den har getnarv i handen istället, vilket gör att man kan hantera "lagom" varma grytor, samt vedträn med dem om man är lite snabb.
 
Bra tips hittills. Jag vill sedan slå ett slag för en lätt syntetskjorta av "traveler"-stuk. Jag gillar fickorna och den är precis lagom vindgenomsläpplig vid varm väderlek. Det går lätt att kavla upp ärmarna också. Under denna har jag oftast en aclima brynja t-shirt. Tycker vanliga underställ blir lite för varma med skjortan och bara underställ är lite för kallt när det blåser och dessutom väldigt trevligt för myggen.

Till detta en vindblus (montane) och en Itab packaway regnjacka. I skogsterräng kan man nog ofta skippa vindblusen, men den väger ju så lite iallafall och för lättare regn är den bättre än regnjackan.

Softshell tror jag inte på för varm väderlek. För varmt, för lite vattentäthet och dessutom tungt.

Inlägget skrivet med mobil
 
Angående underställ...

Hej!

Jag tänkte vara lite fräck och kapa denna tråd då den stämmer in väldigt väl på min egen situation. Jag har berikats av ett nyfunnet intresse för vandring, och har under senvåren pysslat med att bygga en stabil grundutrustning för sommaren. I augusti ska jag och min sambo åka till Kebnekaise, och innan dess ska vi ha hunnit vandra en hel del.

Det jag hittills har skaffat påminner väldigt mycket om din uppsättning Letaren. Något jag har kvar att köpa in är underställ. Jag har läst en del test som dock har haft några år på nacken. Feedback på forum fyller ju en annan funktion än att läsa artiklar också. :)

Det jag skulle vilja fiska efter här är konkreta förslag på ställ i merino. Är ute efter bra passform som inte kliar (förslagsvis ullsidan utåt), är lätt och luftigt och naturligtvis bra fukttransport.

Min sista fundering är vad ni har för personliga preferenser gällande dragkedja på överkropp kontra ej, ett ställ för alla säsonger kontra säsongsanpassade ställ och extrapar underställ på en tur (1 vecka) eller ej.

Mina frågor är ställda utifrån min begränsade kompetens, så jag ber om tålamod. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Turpojken Varför bomull i skalkläder Kläder 8
jerklaren Skalkläder Kläder 5
macaronies Skalkläder för svettiga Kläder 3
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
prylManne Skalkläder i framtiden? vad tror ni? Kläder 18
Frettan Eider skalkläder Kläder 0
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.