Skaljacka

Hej

Jag behöver införskaffa en skaljacka men kan inget om den typen av jackor mer än att bedöma vad jag tycker är en snygg jacka.

Jag kommer vandra i Lappland i sommar (Juni) men kommer vandra och använda jackan vid all uteliv och framför allt mer vandring i Lappland kommande år, samt andra tider än Juni med (April till oktober).

Jag vet inte vad jag ska titta efter, vilka funktioner och andra viktiga saker. Märke är inte viktigt, funktionalitet är hela grejjen.

Ex. vattentäthet, rymlighet (jag är lite överviktig så jag bör rymmas) antal lager, värme vind.

Vad ska jag kolla på/efter och ge gärna exempel på bra funktionella jackor om ni kan, som sagt utseende är oviktigt här, det bedömer jag eftersom).

Stort tack på förhand för eventuella tips, förslag och råd!
:)

Mvh
Henrik
 
Det finns två huvudtyper av användning när det kommer till skaljackor:

  • Skaljacka som enda skalplagg
    Ofta skaljackor som används vintertid och som tenderar att vara lite tyngre och slitstarka, tänk skidåkning, klättring, osv. Viktigt att tänka på är att jackan ska ha goda ventilationsmöjligheter, exempelvis ventilation under armarna (pitzips) eller möjligheten att ha på sig jackan utan att stänga den helt.
  • Skaljacka + vindplagg
    Skaljackan spenderar största delen av tiden i ryggsäcken och används i kombination med ett lättare vindplagg, en tätvävd skjorta eller löparjacka med eller utan huva (tänk craft, asics), som tål blåst och lättare duggregn. Skaljackan är oftast mycket lätt och smidig och används enbart vid riktigt dåligt väder.
Det som avgör ditt användande är hur varm du är och hur mycket du svettas när du rör dig. Är du varm och svettas lätt kommer du vilja undvika att ha på dig en vattentät jacka så länge som möjligt.
 
Kolla in detta

Har hört mycket bra om detta märke Stellar Equipment, bra passform, dom som har recenserat har bara bra upplevelser med både funktion, vattentäthet etc.
 
Tack för svaren hittills, dem uppskattas! :)

Jag svettas lätt och ganska mycket vill jag hävda själv.
Jag har nog mest tänkt mig att använda skaljackan tillsammans med vindstopp under ex. fleece eller liknande men det bygger mest på tanken om att det var det som var "skaljacke modellen".

Skidjacka för slalomåkning har jag, på längden åker jag inte så denna jacka ska använda mest vår, sommar och höst vid vandring och fritidsaktiviteter såsom fiske, skog och hundaktiviteter.

Jag såg idag på Intersport ett par byxor av modell "Fjällräven Vidda" som ser ut att passa för årstiderna och aktiviteterna.

Stretch som jag fick reda på finns i vissa modeller är nog inte min grej då dem inte är vattentätta i dem delarna av byxan/jackan.

Med utgångpunkt från Vidda, vilken jacka passar och jag är inte låst till märke och finns det motsvarande Vidda för byxor så tar jag gärna emot tips och förslag med tankar om för/emot.

Stort tack för att ni tar er tid och hjälper en novis som ska börja genomföra gamla drömmar! :-D
 
Det är svårt att förena hög ånggenomsläpplighet ("andningsbarhet") med hög regntäthet. Lika svårt att förena låg vikt med hög slitstyrka. De "skaljackor" som försöker sig på allt detta samtidigt blir med nödvändighet en kompromisslösning, med tonvikt på någon/några av dessa parametrar.

Jag ångar också mycket under fysisk aktivitet (oavsett värme), och mitt egenutprovade råd till dig är följande:
Köp en renodlad regnjacka, med en bra huva med någon sorts skärmförstyvning över ansiktet, men så lätt och detaljfattig som möjligt i övrigt. Den ska då inte behöva väga mer än 200-300 g och kunna packas i en liten ficka. Du kan se många av den sorten bland de första ca 20 jackorna här, om du ställer visningen på "lightest > heaviest".

Använd den jackan bara när det verkligen regnar, så slipper du svettas i onödan och det gör inget, att den inte är superrobust i tyget. Eftersom den är så lätt, har du viktmässigt "råd" med ett separat, tunt och mycket ventilerande vindplagg - typ en superlätt löparjacka, en intill genomskinlighet tunn gammal herrskjorta i polyester/bomullsblandning, eller annat liknande, som inte behöver väga mer än 100-150 g.

Värden på vattentäthet (vattenpelare i mm) och ånggenomsläpplighet ("MTVR", g/m2/dag) brukar specificeras av mer ambitiösa tillverkare. Bra förklaring på vad värdena innebär får du här.

Riktvärden som kan vara bra att ha som tumregel, när du väljer:
  • En jacka, som ska hålla regnet ute en hel vandringsdag, särskilt om det dessutom blåser, bör hålla för 20 000 mm vattenpelare. Sömmar ska vara tejpade och blixtlås (både huvud- och ev. ficklås) ska vara "vattentäta".
  • En jacka, som också ska vara acceptabelt "andningsbar", bör med fördel ligga på eller över 20 000 g/m2/dag.
Jackor tillverkade i ett tyg som heter Pertex Shield+ brukar kunna uppnå dessa värden vid bibehållen låg vikt, men det finns fler fabrikat. Botanisera på den länkade sidan, kolla resp. jackas angivna värden och läs affärens utmärkta "our verdict" om ett antal jackor, så förstår du snabbt hur de fungerar för olika användningsområden.

Dessa värden är också delvis en prisfråga. Billigare jackor kan vara väl så regntäta (barn-galon är ju supertätt :)), men då i gengäld "andas" sämre och/eller är tyngre. Och visst klarar du dig ändå; du får bära på några gram extra och/eller blir blötare inifrån om du måste ha jackan på en hel dag, men det är ju mest en komfortfråga. Kompromissa däremot inte med själva regntätheten, det är ju jackans primära uppgift.
 
Senast ändrad:
Jag har en Black Diamond Dawn Patrol shell. Softshell. Den andas utmärkt och har trevlig stretch då man rör på sig.
Som hardshell har jag en Millet GTX pro. Det är väl bland det mer tyngre man kan ha vad gäller regnjackor. Har rejäla zips utmed armar och torso också. Mest om du vill vara så säker som möjligt att undvika det regnar in. Vilket jag vill vara. Otroligt robust. Kevlarförstärkningar för ryggsäck på axel/nack partiet. Kommer hålla i många många år.
Skulle rekommendera båda dessa jackor. Särskilt Millet-jackan är ju dock rätt tung om du funderar på vikt.

Allmänt skulle jag tipsa om att kolla både Tradera och Ebay för köp av jacka. Jag har vid 2 separata tillfällen köpt Millet hardshells på Tradera för priset 600kr styck. Dessa har varit i nyskick och nypris på dem har handlat om 5000kr stycket. Den ena gick till min moder... För 600kr kan man ju gärna köpa en 5000krs jacka...

Här finns ett stort test vad gäller soft-shells:
http://www.outdoorgearlab.com/topics/clothing-mens/best-softshell-jacket

Marmot's minimalist pants är trevliga regnbyxor tycker jag förövrigt. Jag använder själv vidda byxorna tillsammans med dessa. Jag vet dock inte om jag tycker något särskilt om vidda byxorna bortsett från att de är väldigt bekväma. De är rätt kass kvalitet, iaf för 1500kr. Grovt överpris anser jag. Kolla itaboutdoor.se för mer rimliga priser, samt även bra kvalitet. Detta sagt. Så köpte jag ändå nya g1000 för några månader sedan, just för hur bekväma de är (itabs är i min erfarenhet inte lika bekväma). Jag lagar också mina med hjälp av björntråd. På så sätt utökade jag mitt förra pars livslängd med det dubbla.
Som Joanna skriver är tyget i sig robust. Det är sömmarna som är skitdåliga! Hur svårt kan det vara, fjällräven, att sy riktiga sömmar med riktig tråd?? Men vem vet, andra kanske har bättre erfarenhet av deras sömmar.
 
Senast ändrad:
Hmm, ser nu att du tittat på "Fjällräven Vidda"-byxor och ber om tips på en liknande jacka. Den skulle i så fall vara motsatsen till vad jag beskriver ovan :).
G1000-tyget är precis tvärtom: tungt, bulkigt, osmidigt och inte på långa vägar tillräckligt vattentätt för att duga som enda regnplagget; dessutom blir det ännu tyngre och tar evigheter att torka, när det väl blivit genomvått. Men det är i gengäld robust och "andas" hyggligt - åtminstone så länge man inte vaxar det.

Kanske motiverat i byxor, om man prioriterar slitstyrka, men jag som ändå ofta "scramblar" i mer alpin terräng tycker det är overkill redan där (särskilt till priset av vikt, torktid och osmidighet).
Ett G1000-plagg löser inte ensamt ditt problem med (långvarigare) regnskydd, så du får dubbla med renodlat regnställ i alla fall. Jackans enda återstående funktion är då att vara ett vindskyddande plagg, men i den rollen är den ju alldeles onödigt tung och osmidig.
 
Skalplagg kan behövas men bör vara terränganpassade.
I skogen och uppe på bergen är två olika världar.
Att titta på hur ursprungsbefolkningarnas kläder ser ut är oftast en klok början.

Andra som spenderar mycken tid i terränglådan som militärer, vägjobbare, mätare m fl kan oxså ge input.

I skogen på grund av vegetation etc kan du behöva kraftigare plagg.

Bland bergen är främst vinden något du måste kunna bromsa.

Regntäthets plagg som fungerar är softas svettbehållande oxså. Jag som så många andra kan inte ha regntäta plagg som enda skallager.

Så det får bli två ställ.

Ett regnställ, i skogen kraftigt och bland bergen lätt och funktionellt.

Likaledes med vind och vegetationsskydd i skogen rejälare plagg som andas väl och bland bergen lättare med dito funktion.

Nu är vi uppe i fyra ytter eller skalplagg.

Jacklängd kan diskuteras men en jacka som väl går ner över grenen
skyddar underlivet mer än en som inte gör det.

Om byxorna skall ha kängdamaskavslutning eller vara raka tvistas det en del om. Båda har fördelar och nackdelar. En väsentlig fördel med raka är att de ventilerar bättre. Behöver man damask avslutning kan man stoppa in dem i kängskaften. Vill man gå i lättare skor kan man givetvis bruka damasker.

Själv föredrar jag raka, lätta byxor i 40/60. De torkar snabbt på.

go tur
 
Läste om Paramo directional clothing. Ska vara i princip vattentät men när den blir blöt leder den bort vätan och torkat extremt fort. Gäller även svett. Är nyfiken på den. Ex deras Velez

So här beskriver dom funktionen:

"Nikwax Analogy®*is more than just breathable, it is*directional, moving*liquid*water

Conventional breathable membrane waterproof fabrics fail because they cannot remove all of the sweat we produce when we are working hard, especially in cold and wet conditions. Therefore condensation and icing are well known problems experienced with membrane rainwear.

Nikwax Analogy®*overcomes these problems because it is not only breathable, but also*directional. The Analogy fabric system directs condensation and perspiration away from the body, where it can safely drain away."

http://www.paramo-clothing.com/en-gb/explore-range/product/?pk=0E33E82B-CDF8-4CCE-A46F-E66CF4545B71

Nån som testat?
 
Skalplagg kan behövas men bör vara terränganpassade.
I skogen och uppe på bergen är två olika världar.
Att titta på hur ursprungsbefolkningarnas kläder ser ut är oftast en klok början.

Andra som spenderar mycken tid i terränglådan som militärer, vägjobbare, mätare m fl kan oxså ge input.

I skogen på grund av vegetation etc kan du behöva kraftigare plagg.

Bland bergen är främst vinden något du måste kunna bromsa.

Regntäthets plagg som fungerar är softas svettbehållande oxså. Jag som så många andra kan inte ha regntäta plagg som enda skallager.

Så det får bli två ställ.

Ett regnställ, i skogen kraftigt och bland bergen lätt och funktionellt.

Likaledes med vind och vegetationsskydd i skogen rejälare plagg som andas väl och bland bergen lättare med dito funktion.

Nu är vi uppe i fyra ytter eller skalplagg.

Jacklängd kan diskuteras men en jacka som väl går ner över grenen
skyddar underlivet mer än en som inte gör det.

Om byxorna skall ha kängdamaskavslutning eller vara raka tvistas det en del om. Båda har fördelar och nackdelar. En väsentlig fördel med raka är att de ventilerar bättre. Behöver man damask avslutning kan man stoppa in dem i kängskaften. Vill man gå i lättare skor kan man givetvis bruka damasker.

Själv föredrar jag raka, lätta byxor i 40/60. De torkar snabbt på.

go tur

Väldigt väl sammanfattat. Sen är det bara att bestämma sig för om man har råd med dubbla uppsättningar eller prioritera det viktigaste användningsområdet, till att börja med åtminstone.

De flesta tyg idag tål en hel del (även tunna nylontyg tål förvånansvärt mycket), men det gäller inte alltid sömmar och dragkedjor. Dragkedjor längst ner på byxorna tycker jag är mindre bra om man rör sig mycket i snårig terräng.

Man kan kanske lägga till att regnkläder utan goda ventilationsmöjligheter åtminstone för mig blir närmast outhärdliga om man förflyttar sig med ryggsäck, oavsett hur mycket tyget ska andas.
 
Hej alla ni som svarat och gett tips och råd!

TACK till er för denna hjälpen jag fått, era tips har varit värdefulla och hjälpt mig.
Jag hade ett annat svar igår men innan jag hann publicera det så bestämde jag mig för att åka till en butik och testa kläder, det finns ju inget bättre sätt än att prova..

Det slog mg nämligen att mitt första krav borde varit passform.
Jag testade massor med klädmärken så som Fjällräven, Haglöfs, Arröna, Arctyxx, Lundhags m.fl och insåg att jag redan på storlekar för min knubbiga kropp fick göra ett stort bortval av märken.

Lite rund och inte så lång gjorde att om jag hittade byxor som satt bra runt stuss och midja blev för tok för långa i benen. Med remmar och spännen i fotdelen så blir det svårt att korta byxor.

Jag hittade ett märke där kläderna passade, Haglöfs. Jag valde sedan att titta på funktioner såsom vatten och vindtäthet samt andningsförmåga. Jag köpte Jacka och byxor som är vatten (jacka mer vattentätt än byxor) och vindtäta och där jag på både byxor och jacka kan öppna långa dragkedjor för att ventilation och anding. Jag har också tagit åt mig av att behöva ha med ett lite lättare vandringsställ vilket jag accepterar som extra vikt. Jag ska inte neka att jag lite avskräckts av priserna och velat hitta prisnivåer som inte tömmer plånboken. Resonemanget ar dock att funktion och behov skulle gå före vilket det gjort.

Då jag är av individtypen att better safe then sorry så kommer jag ta med en ordentligt regnställ för säkerhets skull.

Jag valde denna jacka (första jag länkade var fel modell):
https://www.addnature.com/hagloefs-..._pla&ef_id=WSviOQAAAF8uTAtj:20170529090117:s/

Byxor:
http://www.haglofs.com/se/sv/Byxor/RUGGED-II-FJELL-PANT-MEN/p/602606.2C5


Åter, tack för er tid och hjälp!

Henrik
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...