Skaljacka

Jag har sedan drygt ett år haft Acteryx Alpha Comp Hoody som jag trivts bra med. Det är en hybridjacka som är mycket bra t.ex. vid fjällvanding sommartid eller andra aktiviter där man rör sig mycket, men inte optimal när det hällregnar.

Dock skulle jag behöva en kompletterande jacka som är helt vind- och vattentät. Vill kunna använda jackan i situatiationer när man håller sig mer stilla, framförallt vår-sommar-höst. Har tittat lite på Acteryx modeller Theta ar och Alpha sv (det är lätt att börja gilla det märket).

Tänkte höra om någon kan tipsa om bra alternativ? Finns det t.ex. gore-tex jackor som inte prasslar så mycket?

Inte andra tips men jag är ruskigt nöjd med min Alpha SV som hittils har presterat oklanderligt. Utan snack den finaste skaljackan jag kännt på. Vill du ha mindre prassel kanske Gore-Tex Soft Shell kan vara något. Bygger på vanlig GTX (inte XCR) och är varmare och mjukare men har flera brister enligt mig och borde fungera bäst på vintern. Arc'teryx har också jackor i GTX SS. Dock störs jag inte alls av det prassal som finns hos min Alpha SV.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
geting; sa:
Jag har sedan drygt ett år haft Acteryx Alpha Comp Hoody som jag trivts bra med. Det är en hybridjacka som är mycket bra t.ex. vid fjällvanding sommartid eller andra aktiviter där man rör sig mycket, men inte optimal när det hällregnar.

Dock skulle jag behöva en kompletterande jacka som är helt vind- och vattentät. Vill kunna använda jackan i situatiationer när man håller sig mer stilla, framförallt vår-sommar-höst. Har tittat lite på Acteryx modeller Theta ar och Alpha sv (det är lätt att börja gilla det märket).

Tänkte höra om någon kan tipsa om bra alternativ? Finns det t.ex. gore-tex jackor som inte prasslar så mycket?

Då får väl jag pusha för Theta AR. Din anmärkning att det är lätt att gilla märket stämmer på pricken på mig. Jag har använt min jacka till det mesta året om. Det viktigaste som jag ser det är ventilationen och smidigheten (skärningen). Finns säkert fullgoda alternativ (tycker Bergans Dermizaxjackor verkar bra), men passar man på att köpa grejerna litet billigare i USA/Kanada så upplever jag dem faktiskt prisvärda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips