Skaljacka/Skidjacka

Hej!

Som så många andra så har jag funderingar kring jackor..

Jag ska införskaffa en (Dyr) gore-tex jacka som jag dels kan använda på fjället på vintern (Toppturer, turskidåkning, alpint, pist m.m) men även som skaljacka på fjället sommartid, vid regn, men även på hög höjd, toppbestigning, glaciär m.m.

Svårt att hitta den ultimata, antingen så är den för kall för vinter, eller så för varm och bylsig på sommaren..hmmm

fastnat mycket för Haglöfs jackor, då jag gillar deras kläder och prylar i största allmänhet, kollat på Couloir Jacket, som är mer en skidjacka, men oxå på Haglöfs Spitz eller Crux (rena skaljackor?)

Även klämt och prövat Tierra Prime och Tierra Dhaulagiri.

Vad tror ni? en varmare eller en ren skal?

Kan nämna att jackans första stora prövning blir en månad med toppturer i februari i norge!

Smak och passform är naturligtvis något högst personligt, men med det användningsområdet hade jag valt Tierra Prime utan att blinka.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips