Skaljacka för långa

Jag håller på och väljer skaljacka, och har hittat en hel del märken/modeller (typ Tierra Conrad Cain). Det intressanta för mig är att jag är lång (205 cm) vilket ställer lite krav på tillverkarna att dom gör jackan i tillräckligt stor storlek. Speciellt känsligt brukar det dessutom vara med ärmlängden.

Någon av er som vet om märken som har riktigt stora storlekar (typ XXXL eller liknande) eller som har långa ärmar?

/Mattias

Jag är iofs bara 196 cm lång, 77 kg. På mig passar Klättermusen Fimbul storlek L ypperligt. Den är iofs några år gammal, så de kan ju ha ändrat snitt et c.

/Håkan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

Jag känner väl igen ditt problem, är själv 2.01. Jag har en Norröna trollveggen i storlek XL och den räcker gott på ärmarna. Den finns upp till storlek XXL. Samma sak med byxorna vet jag. Mer info finns på http://www.norrona.no

/Martin

Kul (?) att man inte är ensam

Tack för tipsen.

Finns det butiker i stockholmstrakten som säljer Norröna eller klättermusen?

Jag är lite petig så jag vill helst prova innan jag köper, speciellt när det rör sig om ca 4000 SEK...

/Mattias

Haglöfs

Min man är iofs "bara" 188, men har samma problem med ärmlängden. Han köpte en Haglöfsjacka ifjol (minns ej modellen), men ärmlängden på den var helt OK. Han har också haft en Tierra-jacka som funkade bra och även provat en Klättermusen som satt helt OK...

Lycka till!

Jag har för mig att Tierra kan (kunde?) måttsy, eller åtminstone lägga till en bit tyg i ärmarna (denna tejpas och allt blir bra). Jag kan mycket väl tänka mig att även andra tillverkare, åtminstone de med mindre produktionsvolymer, mot en rimlig peng kan göra motsvarande. Jag har ingen första eller andrahandserfarenhet, jag vill minnas detta från tjuvlyssning i kön.
Kan det vara nåt att undersöka?
Patric

Tänk på att..

Jag har pratat med Gor-Tex verkstan här i Åre, dom rekommenderar att man köper en jacka som sitter bra på kroppen och sedan fixar till längden på ärmarna, för det är ett relativt billigt och enkelt att fixa till ärmlängden på en jacka!

//Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips