Skaljacka för kajak?

Hejsan På Er!

Jo, jag undrar vilket tips ni har att ge gällande jacka för blandade aktiviteter på torra land men även i kajak.

Jag har testat Klättermusens "Bifrost" och den verkar väldigt fin för generella tuffa aktiviteter.

Kraftig i materialet (lätt inte prio),,
Rörlighet,,
Vattenmotstånd,,
Förstärkningar för armbågar,,
I alla fall lite lång i ryggen,,
Funktionell huva,,
Neutral färgkombination,,

Jag känner att Bifrost fyller mina krav men hur är det med egenskaperna vid kajakingen tror ni insatta??

Jag vill minnas att Bergans hade en intressant segelinriktad jacka för x antal år sedan, hittar ingen liknande i sortimentet nu.


Hoppas på svar!

MVH Niclas,
 
Neutrala färger?

Du menar ingenting skrikigt?
För paddling så är det väl generellt sett så att man vill synas så mycket som möjligt för att inte bli överkörd...
/Samme
 
Precis, min jacka får inte skrika alls, råviktigt för mig av konkreta orsaker.

Ja för blandade aktiviteter så måste man säkerligen kompomissa.

Eftersom jag prioriterar jackan för landaktiviteter så köper jag hellre en reflexväst om jag vill synas extra mycket på havet:)

Mvh Niclas,
 
Ok, då är det väl egentligen bara att se till att den sitter skönt. Kolla särskillt att du kan göra alla paddelrörelser som du brukar och att ingenting skaver under flytvästen. Ventilationsdragkedjor runt armhålor är bra men det finns risk för skav när det blir blött. Då är det bra om de sitter på ovansidan istället. Vet inte hur det ser ut på Bifrosten, men det kan vara en bra grej att kolla in.
Hoppas du hittar nått
mvh/ Samme
 
Paddling/Bifrost

Har paddlat en del med min Bifrost, helt ok jacka men vill du inte ha något lite mera smidigt, enligt mitt tycke, dock bra med förstärkningarna.
 
JO,, det är ju precis detta som jag funderar runt ikring. Som sagt det blir alltid kompromisser när man vill använda en och samma sak till så mycket olikartade aktiviteter..

Visst Bifrost är både kraftig och lite tung för att vara ett rent skalplagg men inte värre än att det inte stör mig. Rörligheten är nog bra nog.

Jag kommer att använda jacka som helårsjacka och då främst uppe i Lofoten,regionen. Där behövs ofta den kraft som jag tror att Bifrost ger.

Det jag saknar nu innan jag bestämmer mig är att få se en riktigt bra "kajakjacka", gärna med gummerade ("täta") armslut osv. Tror nog att en sådan jacka kanske inte är lika allround som en Bifrost är men det hade varit fint att kunna utesluta kanske..

Tack för svaren!

MVH Niclas,
 
Saltvatten

Jag har hört att man bör undvika att få saltvatten på sina membrankläder (Gore-Tex, Event, mfl.) då detta förstör dess funktion. Men det har jag inga vetenskapliga belägg för... Kanske någon här som vet? Synd att sabba den dyra och fina jackan på ett par dagar.
 
Bifrost blev det....

Ja, saltvattnet här upp ei Nordnorge har tärt hårt på mina kängor och antar att det även är så med textilier också..
Här uppe så är det omöjligt att undgå så det är nog bara att hoppas på att kvaliteten håller.

Idag så fungerar jackan hur bra som helst, ännu;)


MVH Niclas,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.