Skaljacka 2010

Hej!
Jag har funderat på att köpa skaljacka men skulle behöva hjälp med vad man ska tänka på.
Är det stor skillnad på olika märken och vad är den största skillnaden mellan 2- och 3-lagers?
Jag bor i Linköping och kommer främst att använda den för att cykla till och från jobbet men vill även kunna använda den när jag åker alpint eller går på stan.
 
En 3-lagers jacka består av ett yttertyg + membran + innertyg som är laminerade samman, det känns som ett och samma tyg helt enkelt.

I en 2-lagers jacka är det bara det yttre tyget och membranet som är laminerade, det inre tyget finns inte eller är ett löst foder.

2-lagers "andas" bättre men är ömtåligare i och med att membranet inte skyddas på samma sätt. Dock bör man påpeka att skillnaden i andning mellan 2- och 3-lager endast utgör olika grader i helvetet, ingen membranjacka andas tillräckligt bra för att hålla dig torr när du gör ansträngande aktiviteter utan det som håller dig torr är jackans ventilationsöppningar.

För de aktiviteter du nämner skulle jag titta på en ganska tunn jacka, typ Norröna Bittihorn Dri1, den finns på Uteliv http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0742-09 9935
eller Marmot Super Mica Jacket, den måste dock beställas från UK
http://www.amazon.co.uk/Marmot-Super-Mica-Jacket/dp/B003FMU70S


Cyklar du med ryggsäck?
 
Tack för ett bra svar!
Skulle du rekommendera en annan typ av jacka som andas bättre i mitt fall?
Ja, till och från jobbet kommer jag ha ryggsäck. Ska försöka hitta en som ger en luftspalt mot ryggen med hjälp av ett nät, såg såna för några år sedan.
 
Membranjackor behövs egentligen bara när det regnar, fördelen med både Bittihorn Dri1 och Super Mica är att de är väldigt lätta att ha med sig och blir mycket små när man viker ihop hem.

Jag använder Marmot Tempo jacket 95% av tiden och har regnjackan nerpackad i väskan. Marmot Tempo är en tunnare sportjacka, värmer lite och står emot lite vind, torkar snabbt.
http://marmot.com/products/wms_tempo_jacket?p=111,170,74,142
Jag har för mig att även den finns på uteliv, om inte annat så har de nått motsvarande i nått annat märke.
 
Cyklar en hyfsad bit dagligen och i 3/4 delar av jacktiden räcker en cykelvindjacka, min har vindgore på framsidan men inte på ryggsidan, den sitter tight och fladdrar inte men har långa årmar och rygg.
När det regnar behöver du en cykelregnjacka, fladderfritt igen, 2 eller 3 lagers helst med bättre luftande rygg, regnbyxor och skoöverdrag, regnar det snöblandat behöver du oxså regnvantar så att du inte fryser om händerna, på sadelröret kan du fästa en pakethållare så att du slipper ryggsäcken på ryggen. Ju lägre tyngdpunkt och ju friare rygg ju bättre cykling. Jag har en stor sydväst över min hjälm, det är bra om man som jag cyklar iförd glasögon. Coolmaxstrumpor i skorna, Vid målet har jag duschrum och ombyte vilande. Under skallagret har jag cykelbyxor och tröja, vintertid med ben och ärmförlängare samt en värmeT-tröja på bålen.
Mina cykelregnplagg köpte jag på rea i lokala racercykelboden, synliga utefärger brukar bli extra billiga. Regnöverdragsvantarna hittade jag i mcboden. Det fina är att plaggen torkar under dagen och att de går lika bra att bruka på cykelutfärder under veckoslut och semester.
Go tur
 
För att röra till det ännu mer:

Det finns även något som brukar kallas 2,5-lagerslaminat, som används på de lättaste jackorna.
Membran och yttertyg är ihoplaminerat, och sen sitter det en skyddande plastbeläggning på insidan.
Goretex Paclite är ett sådant, Norrönas Dri1 också.

Vinsten ligger i vikten, packvolymen och kanske i andningen (tunna material underlättar diffusionen). Priset brukar vara lägre också. Nackdelen är slitstyrkan och att de sällan är sköna direkt mot huden jämfört med 2-lagers och 3-lagers som ju har tyg innerst.
 
Goretex

ventilerar för dåligt för att ha som default på pendlingscykling IMHO. Kolla gärna trådar på cyklingsforumen. På sommaren har jag oftast bara cykeltröja och tar på en lätt jacka bara vid spöregn. Resten av året en Mammut i windstoppertyg "Ultimate" ventilerar hyggligt. Har sytt fast en permanent varselväst på jackan.

Thure
 

Bilagor

  • m_44673_1.jpg
    m_44673_1.jpg
    5.3 KB · Visningar: 1,176
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.