Skalbyxor med hängslen

Jag har letat runt i både affärer och på internet efter ett par byxor för vinterbruk med längre rygg och förlängd midja. Dock är finns ett mycket litet utbud i affärerna att prova, och jag skulle därför vara mycket tacksam för tips från er.

De vinterbyxor jag har tittat på är:
Fjällräven "Tur Trousers"
Haglöfs "ATOM II Q BIB"
Tierra "Rock blanc pants"
Tierra "Rim Female Pant"
Arc'teryx "Theta Sv Bib"

Det finns det många fler varianter av herrbyxor än av dambyxor,
men jag undrar om det finns någon som använde någon utav dessa byxor samt kan komma med råd?

Det jag mest funderar över är:
Hur är rörligheten/styvheten i byxorna? Speciellt över blixtlåset?
Hur långt upp går de över bröstet?
Samt är snölåset längst ned flexibelt eller består det av en resår med blixtlås/tryckknapp?

Tacksam för hjälp
 
Bergans Sirdal Salopette pants

Ta och kika på Bergans Sirdal Salopette pants. Funkar äckligt bra. har haft dem i ca 4 år och använder dem dagligen. hittade billigaste nu på www.truenature.se.
lycka till / Jonnti
 
Bergans Sirdal Salopette pants

Ursäkta, glömde säga att de går över bröstvårtorna, rörligheten är på topp i och med att de är i strech. (fortfarande vattentäta efter 4 år, aldrig behandlade) samt flexibelt snölås som sitter som berget. /Jonnti
 
Jag har haft norröna trollveggen, de funkade fint till turskidåkning o tältning i högfjällsmiljö. Men nu har jag itabs fjeld som jag tycker är bättre. Behövde inte så höga byxor egentligen för min anorak är så lång ändå.
 
JAg äger Tierra Roc Blanc brallorna och är väldigt nöjd. Tunna och smidiga men känns ändå rejäla och tåliga. Materialet tål mel än man tror. Det är stretchfleece över midjan i 10-15 cm som ska underlätta rörlighet och andas lite bättre. Min bedömning är att det fungerar just så.

Det enda minus jag upplevt är att hängslena halkat av axlarna. Efter samtal med Tierra så fick jag lämna in dem och fick en "sammanhållare" ditsatt. De hade aldrig upplevt problemet så förmodligen hade det med min kroppsform att göra (lång rygg i förhållande till storleken). Sammantaget en fantastisk byxa även om jag hade velat kunna ta av hängslena.
 
Jag har ett par Arc'teryx Theta SK (de som numera heter SV) sen 4-5år. Jag är hur nöjd som helst. De sitter riktigt bra och går fint att röra sig i. Jag har Medium/Tall vilket är skönt, fler tillverkare borde ha olika bredder/längder. De håller bra och har främst använts till skidåkning men även en del annat som klättring och de har även agerat regnbyxor under vandring (något som dock inte är att rekommendera då de lätt blir varma i ryggen pga tyget där - på vintern är de dock kanon).
Jag har egentligen inget negativt att säga om dessa: om de passar och du inte behöver benfickor så har jag svårt att se några bättre.
 
byxor

Jag har ett par Klättermusen Freke dom känns stela när man provar dom i affären. När man har haft dom ett tag så är dom mjuka och andas kanon bra. Dom är stora i storlekarna jag har s i stället för m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
DavidVonAmri Hängslen Kläder 13
Olasko Hängslen Kläder 9
Gun-valld Hängslen el bälte? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.