Skakig framgaffel (RoxChock Judy C)

Hej.
Jag har nyligen införskaffat en mtb (Scott Comp Racing -01). När jag bromsar från hög hastighet så känns det som om framgaffeln skakar eller vobblar.

Ska det vara så?
Kan man justera den på nå't sätt?
Eller ska jag gå tillbaka med den?

Tack på förhand.
/Micke

Scott Comp

Hej!

Har en äldre Scott Comp med samma gaffel. Har inte haft motsvarande problem. Jag har ställt min gaffel på minsta möjliga fjädring, kan vara en förklaring. Kolla med butiken.

MVH/Jan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sageryd; sa:
Ska det vara så?
Kan man justera den på nå't sätt?
Eller ska jag gå tillbaka med den?
/Micke

Nej, det ska inte vara så, och kan i värsta fall vara farligt. Den måste kollas upp. Är styrlagret löst? Är framhjulet rakt? Är bussningarna i gaffeln OK? Är något löst? De är de punkter det är mest sannolikt att du hittar felet vid. Men det kan även vara ngt annat.

Per

Sageryd; sa:
När jag bromsar från hög hastighet så känns

Ibland kan man få den känslan om bromsen tar framifrån (i framkant på bromsklotsen). Om allt är åtdraget som det skall så kanske det är HÄR felet ligger? Gär en "toe-in" på bromsarna så att de tar bakifrån och fram så kanske du kan minska vobbel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips