Skärmdumpar OK att publicera från friluftskartan.

Sen blir ju inte skärmdumparna från de nya satelitbilderna så dumma heller...

Nedanstående spår är från Lurö skärgård den 23/2-03.
luro.jpg

Re: Friluftskartan + mapedit och sedan OziExplorer

Brune; sa:
Som jag förstår det hela finns det 2 lösningar på detta.
1. få konstruktören av mapedit att ändra i programmet, för att stödja dessa ”svenska” koder
2. editera källkoden (ta bort /byt ) alla icke ”Garmin standard” objekt på Friluftskartan och sedan kompilera om kartan.

Jag har inte kollat om det är möjligt att själv ändra i mapedit genom att köpa en licens och få tillgång till källoden, då jag helt saknar kunskap om Microsoft Visual C++

Per Brune
Du behöver INTE kompilera kartan för att få en OziExplorter karta. Gör så här.

1) Öppna Friluftskartans kartfil i Mapedit, t ex 00000002.img.
2) Spara som textfil i Mapedit, 00000002.txt
3) Öppna textfilen i en texteditor, t ex UltraEdit.
4) Ersätt alla förekomster av Type=0x6100 som är symbolen för "HUS" till en Symbol Type som finns i Madedit, t ex "Building" som är Type=0x6402

Exempel före:
[RGN10]
Type=0x6100
Label=HUS
Origin1=(56.14563,15.34842)
[END-RGN10]

Efter ersätt:
[RGN10]
Type=0x6402
Label=HUS
[END-RGN10]

5) Spara ändringarna i 00000002.txt.
6) Öppna 00000002.txt i Mapedit.
7) Exportera till Oxiexplorer.

Nu har du små gulliga hussymboler i st f frågetecken.

Om man är riktigt redigeringssugen kan man radera alla förekomster av "HUS" genom att radera samtliga 5 rader som beskriver varje hus:
[RGN10]
Type=0x6100
Label=HUS
[END-RGN10]
[Ändrat av Store 2004-10-28 kl 20:23]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Friluftskartan + mapedit och sedan OziExplorer

Store; sa:
Du behöver INTE kompilera kartan för att få en OziExplorter karta. Gör så här.

1) Öppna Friluftskartans kartfil i Mapedit, t ex 00000002.img.
2) Spara som textfil i Mapedit, 00000002.txt
3) Öppna textfilen i en texteditor, t ex UltraEdit.
4) Ersätt alla förekomster av Type=0x6100 som är symbolen för "HUS" till en Symbol Type som finns i Madedit, t ex "Building" som är Type=0x6402

Exempel före:
[RGN10]
Type=0x6100
Label=HUS
[END-RGN10]

Efter ersätt:
[RGN10]
Type=0x6402
Label=HUS
[END-RGN10]

5) Spara ändringarna i 00000002.txt.
6) Öppna 00000002.txt i Mapedit.
7) Exportera till Oxiexplorer.

[Ändrat av Store 2004-10-28 kl 20:23]

Tänkte inte på det. Det spar en del tid.
Kan man lägga ihop flera textfiler till en fil om man skippar texten mellan
[IMG ID]

[END-IMG ID]

Men jag är just nu i sytagen. Väskan till GPSen som ska sitta på skridskoryggsäcken måste bli klar tills det fryser på.

Per Brune

Re: Varför inte använda OZI

Blekingepaddlare; sa:
Med MapEdit kan man ju exportera ett utsnitt av friluftskartan till OXI Map format och där blir den ju snyggare än i Mapsource och sedan publicera den
Kan inte tänka mig att Sportmanship har något att invända då det är samma kartdata

Jag har testat olika varianter av överföring av Friluftskartan Område 1. Det visar sig att bilden blir ganska grötig om man inte redigerar kartan i MapEdit mm först.

Exempel utan redigering

kart0401_3.jpg

Exempel efter redigering

kart0401_2.jpg

Bertil

Japp

Kan bara hålla med man får redigera rätt bra för att få ihop det hela till en läsbar karta
Jobbar med att försöka slå ihop kartbitarna til OFX3 kartor med MapMerge från ozi

Rensning av hus

Ett tips
öppna mp filen i anteckningar
kör ersätt
sök efter Type=0x6100
ersätt med Type=0x6402 så får ni små hus istället för frågetecknen

Livar upp den här gamla tråden

då jag har ett par aktuella funderingar.

Såg ett par exempel i skridskofärdrapporter på plottar av hastighetsdata med hjälp av OZI-explorer.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=27438
pic_27438.jpg

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=33917
pic_33917.jpg

Inspirerad av detta gjorde jag motsvarande med hjälp av Mapsource, lite fix med word och så excel

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=34026
pic_34026.jpg

Lite bökigt var det så jag laddade hem OZI och fann att det var smidigare i OZI men inte helt enkelt första gången. Fundrar alltså på att köpa OZI men just den här funktionen tycker jag inte är värd 95 dollar.

Jag undrar om jag skulle ha användning för OZI för att spara färdplotar på ett snyggare sätt än med Mapsource på Friluftskartan Pro. Hur krångligt är det numera att använda OZI till att presentera färdplotar på en bakgrund av Friluftskartan Pro eller på Google Earthbilder? Är det enklare än vad som beskrivs tidigare i den här tråden?

En annan fråga är tredimensionell uppfattning av kartbilder speciellt i kuperad terräng det kan man få en uppfattning av från Google Earths satellitbilder när man tiltar bilden så att man ser terrängen snett från ovan. Såg att OZI har ett specialprogram för att göra motsvarande från kartor med höjdkurvor. Någon av er som har testat? Går det att använda vektoriserad kartor som Friluftskartan pro för detta?

Thure

clindh

Forumvärd
Vad gäller Ozi så, ja det är lätt att ta över färdspår och waypoints till Google Earth med funktionen "Export to Google Earth". Den skapar alltså en sk KML-fil.

Dock vet jag inte hur man skulle kunna visa Friluftskartan under i Ozi, något sådant tillägg känner jag inte till.

KML-filer kan numera även visas i Google Maps, och jag har just infört stöd för uppladdning av sådana på Utsidan - utöver vanliga färdspår i GPX-filer. KML är kul då man kan få med även bilder, länkar och annat. Exempel:
http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=10

(I "planen" ingår att skriva histogram för höjd och hastighet för detta, men inte så avancerat så att man kan dra i tidsaxel, zooma in etc som i Ozi)

Hastighetsdiagrammet

Jag har visserligen en gång betalt ett antal US$ för OziExplorer när detta med skattesubventionerad hemdator kom + att jag köpte till rik-tilläggat för OziExplorer när detta kom http://www.oziexplorer.se/ för 450 SEK

Jag tror att jag flera gånger skrivit om NASA satellitfoton till samman med OziExplorer och ”snikalternativet” att använda G7toWin http://www.gpsinformation.org/ronh/ för att spara trackfilen från GPSen till OziExplorer filformat (.plt) och sedan använda Trailversionen av OziExplorer (som inte stöder kommunikation med GPSen).

Hastighetsdiagrammet borde funka med trailversionen av OziExplorer men jag har inte provat.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips