Skärmdumpar OK att publicera från friluftskartan.

Re: Christer varför fråga?

thureb; sa:
clindh; sa:
Man undrar om de verkligen förankrat det där med Lantmäteriet, som väl har rättigheterna till kartmaterialet...

Förstår din undran Christer. Men jag tänker inte fråga. För mig räcker det med telefonsamtalet med Christian Olsson.

Hälsningar Thure

Jag är skeptisk till ”löftet” från Sportmanship i synnerhet som det bara var muntligt. Har Sportmanship lyckats förhandla bort Copyright reglerna med Lantmäteriverket så borde Sportmanship ha detta på något dokument, och kunna hänvisa till detta dokument. Det vore väl ett bra försäljningsargument från Sportmanships sida att publicera detta på sin web-sida om Friluftskartan.

Men för den modige är det väl bara att vänta och se i fall det kommer något mail från Lantmäteriverket då man publicerat en skärmdump från Friluftskartan på Internet. Har Lantmäteriverket några invändningar så hotar dom nog med åtal om man inte tar bort kartan eller betalar licensavgiften på 954 SEK/ år och skärmdump.

Per Brune

Referens

Jag frågade Christian Olsson om jag kunde nämna hans namn som referens och det var OK. Villkoret är att nämna i anslutning till bilden att det rör sig om en skärmdump från den vektoriserade friluftskartan. Samma villkor har Garmin om Metroguide Europe. Där har jag ett mail från Garmin Europe som referens.

Hälsningar Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Även andra har bekräftat.

Även andra som pratat med Sportmanship har bekräftat detta att det är OK att www-publicera skärmdumpar av friluftskartan om man anger källan.

Thure

Re: Även andra har bekräftat.

thureb; sa:
Även andra som pratat med Sportmanship har bekräftat detta att det är OK att www-publicera skärmdumpar av friluftskartan om man anger källan.

Thure

Vis av erfarenheter i andra juridiska frågor har jag lärt mig att inte lita på muntliga löften. Men om ingen hittills fått något ilsket brev från Lantmäteriverket om att ta bort sina skärmdumpar, så är det nog ett tecken på att ingen har några invändningar.

Han som har websidan Mälarhamnar http://hem.passagen.se/hamnar/indexx.html har vad jag förstått för några år sedan ha fått ett ilsket brev från Sjöfartsverket, med krav på ta bort sina urklipp av sjökort från websidan.

Per Brune

Ok?

Om jag förstått det hela rätt så om man öppnar friluftskartan i mapsource så skulle det vara ok med en skärmdump då och sedan lägga den på sin hemsida.

Re: Ok?

skiman; sa:
Om jag förstått det hela rätt så om man öppnar friluftskartan i mapsource så skulle det vara ok med en skärmdump då och sedan lägga den på sin hemsida.
Så har jag också fattat det, men därmed inte sagt att det är rätt tolkat.
Ett ”problem” är att MapSource (ver 6.3) inte är så bra på att rita ut trackfilen (spåret). Den enda inställning jag hittat är en tjock gulaktig linje med svarta prickar.

Per Brune

Re: Re: Ok?

Brune; sa:
Ett ”problem” är att MapSource (ver 6.3) inte är så bra på att rita ut trackfilen (spåret). Den enda inställning jag hittat är en tjock gulaktig linje med svarta prickar.

Per Brune

Några bildexempel

bild-v.asp

GPSplot i gult som visar skrinnad väg och GPSrutt dvs hur datorprogrammet föreslog att jag skulle åka ritad på en bakgrund av Garmins European MetroGuidekarta med tillstånd att publicera på www från Garmin.

Respektive Friluftskartan
bild-v.asp

Route screenshots taken from Garmin® MapSource® Friluftskartan® and representing GPS tracks surveyed using a Garmin® eTrex® Venture handheld GPS unit. Permission granted by Garmin.

Och så en bild från NASA med ett GPS-spår från Lövstafjärden MAlmvikssjön väster om Stockholm.

bild-v.asp

Thure
[Ändrat av thureb 2004-10-25 kl 14:50]

Rättat

Det är inte ofta jag får ge Thure bakläxa. Så jag har tagit mig friheten att rätta till Url:erna. Hoppas du inte tar illa upp.
Så här tror jag att Thure hade tänkt att det skulle se ut.

thureb; sa:
Brune; sa:

Per Brune

Några bildexempel

pic_9889_orig.jpg

GPSplot i gult som visar skrinnad väg och GPSrutt dvs hur datorprogrammet föreslog att jag skulle åka ritad på en bakgrund av Garmins European MetroGuidekarta med tillstånd att publicera på www från Garmin.

Respektive Friluftskartan
pic_9438_orig.jpg

Route screenshots taken from Garmin® MapSource® Friluftskartan® and representing GPS tracks surveyed using a Garmin® eTrex® Venture handheld GPS unit. Permission granted by Garmin.

Och så en bild från NASA med ett GPS-spår från Lövstafjärden MAlmvikssjön väster om Stockholm.
pic_9400_orig.jpg

[Ändrat av thureb 2004-10-25 kl 14:50]

Re: Rättat

Tack Per.

Var det mellanslagen som fattades i bildvisningsinstruktionen?

Thure

Ni som undrar vad vi håller på med kan trycka på svara med citat på ett inlägg med bild så får ni upp bildvinsingsinstruktionen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips