Skäms Primus

Jag tror hans fel var att hatten lossnade så han får väl berätta men det blev väl hals rem...

Ditt fel var väl att du hade stopp uppe vid hatten , fick du svar från Primus?.
Det ordnas genom att blåsa rent eller skölja uppifrån.

Det är inget fel utan faktiskt ett handhavande fel* , nu borde denna skötselinformation finnas i manualen.

*Gaskök har få sådana möjliga , bensinkök en massa
 
Det hände i någon annan tråd för inte så länge sedan att någon undrade om trådstartaren var ett troll för att denne lyfte något negativt om en produkt.

Det handlar nog inte så mycket om VAD man skriver utan HUR man skriver det.

Jag upplever att många idag verkar resonera "är det dyrt ska det tåla vilken misshandel som helst", att dessa personer tycker att nåt är "skit" säger mer om deras handhavande än om produkterna de har sönder.

Det syns ju också här i tråden, det är flera som har bett om detaljer om hur brännaren gick sönder, men till synes utan resultat.
 
Uppenbart är när man tittar på havererade saker på serviceverkstäder att det finns konsumenter som tror att allt är kraftigt nog för att göra tjänst som järnspett. Riktigt så fungerar inte verkligheten.
go tur
 
Tur att man då har...

...MSR-kök ;)

Kör både med ett Whisperlite samt ett Micro Rocket (som jag inhandlade på Ebay UK för drygt 400 kr inkl. frakt!).
Fungerar klockrent och skulle inte vilja byta till något annat märke. Väl värt att titta på innan man köper sitt kök.

God sommar på Er!
 
Off topic:

Det hände i någon annan tråd för inte så länge sedan att någon undrade om trådstartaren var ett troll för att denne lyfte något negativt om en produkt.

Om inte vi storkonsumenter av friluftsvaror recenserar, dissar, lyfter och diskuterar de här prylarna, vem ska då göra det! Och vem gör det bättre än oss, som faktiskt intresserar oss för och använder de här prylarna.

Personligen tycker jag att det är superbra att så många olika erfarenheter av produkter kommer fram. Det är till stor hjälp inför inköp. Visst kan vi leda andra konsumenter fel någon gång, det händer kanske.

Men kanske, kanske, finns det även friluftsvaruproducenter som i sin tur är intresserade av vad vi tycker och tänker om deras produkter. Och kanske har vi möjlighet att påverka utbudet på marknaden genom den "efterfrågan" som vi uttrycker i de här inläggen. Detta är ändå det största friluftsforumet i Sverige. Uppenbarligen söker vi pålitliga gaskök, och det är väl suveränt att den önskan kommer fram.

Sorry för OT. Om någon vill fortsätta diskussionen kan vi ju göra en separat tråd om ämnet.

Om någon postar en icke-konstruktiv kommentar om att en produkt är "skitkass" utan att ge några detaljer så får man som läsare känslan av att personen antingen är ute efter att smutskasta företaget eller att "recensionen" är felaktig.

Det är fritt fram att kommentera produkter men om det ska vara någon mening med det så ska kritiken var konstruktiv. Till exempel, om ett Primuskök bara höll 10 gånger, berätta vad som gick sönder.
 
Att mickla sönder en ny produkt behöver inte ens innebära att den brukats en gång, men media som det här gör det enklare för svaga själar att klaga på produkter istället för på sitt eget beteende.

Jag frågade en gång på en kameraverkstad, 15% av vad som kom in i plastpåsar skylldes på barn, men det var helt klart att "pappa själv" skruvat isär.

Jo jag har hitintills fått ihop mina pillade grejor, med full funktion. Vi är alla olika.
go tur
 
Kollade igenom mina 66 inlägg och tycker inte jag "hackar" på nåt, Primus undantaget, känt märke om du nu inte räknar Länsstyrelserna och Donkan dit :). Frid på dig!

Ooops! Det var visst ett inlägg strax under ditt i tråden om Addnaturesom klagade på Haglöfs, My Bad!

Hur som helst hade det varit intressant med bilder...
/M
 
Hmm, ställer ni inte redovisningskraven lite väl högt? Jag har inte haft minsta problem med att förstå TS beskrivning av vad som gått fel, eller för den delen hens hypotes om den troliga orsaken: en genom själva sin utformning sårbar hopfogning av delar, gjorda av olika metaller med därmed olika utvidgningskoefficienter. TS anger ju t o m exempel på hur problemet lösts på ett bättre sätt i en annan brännare.

Jag äger ingen av dessa bägge, men bara genom att titta på framgooglade detaljbilder är jag benägen att hålla med om att detta är en onödigt svag punkt på primusbrännaren. Den "fästkrage" som finns på Optimus Vega-brännarens "hals", verkar minimal intill obefintlig på Primus.

En rejäl sådan fästkrage finns t o m på mina Fire Maple-brännare, som någon här behagat kalla "nå kinastrul" :). En enkel och robust lösning på problemet med hopfästning av delar, som inte utvidgar sig på samma sätt när de blir heta; dessutom en bra fördelare av de många små excentriska belastningar, som oundvikligen inträffar under användning, packning etc, hur försiktig man än är, och som annars riskerar att så småningom "vicka loss" överdelen.

Att göra som Primus går säkert också, men kräver en helt annan precision och troligen en mer avancerad hopfogningsteknologi. Primus har kanske velat spara in ett par extra arbetsmoment och ett uns råvara, men har skjutit sig i foten, om de inte kan säkra denna höga nivå vid tillverkningen.

Återkom gärna med uppföljning om vad Primus ansett i frågan, och hur de hanterat reklamationen.
 
Att mickla sönder en ny produkt behöver inte ens innebära att den brukats en gång, men media som det här gör det enklare för svaga själar att klaga på produkter istället för på sitt eget beteende.

Jag frågade en gång på en kameraverkstad, 15% av vad som kom in i plastpåsar skylldes på barn, men det var helt klart att "pappa själv" skruvat isär.

Jo jag har hitintills fått ihop mina pillade grejor, med full funktion. Vi är alla olika.
go tur

Jag har ofta fått delar över efter reparation. Typiskt obra!

Vad det gäller köket i tråden blir man lite förvånad. Alla gaskök jag haft har liksom vart underhållsfria som trangiabrännare. Till och med ett biltemakök höll för misshandel och överkokad gröt så man undrar hur dåligt konstruerad denna brännare är? Är det fråga om nån miss vid tillverkning?
 
Gaskök i all ära men skaffar man sig t.ex. føljande køk (se bild) så klarar man sig rätt bra sen.

Gott om handhavandefel man kan göra, men kommer man bara runt det så har man køk i minst en livstid sen :)
 

Bilagor

  • svea och 111.jpg
    svea och 111.jpg
    62.6 KB · Visningar: 810
Efter att ha kokat upp 1/2-1 liter vatten cirka 10 gånger så trillade brännaren ihop. Överdelen med alla hålen lossnade från underdelen.

Något liknande hände med ett av mina Primus Express Stove. Den där flänsen (fästkragen) som ska hålla ihop överdelen med den brinnande lågan släppte taget och det blev delar av alltihop. Gick att trycka ihop igen i fält, men det kändes inte pålitligt efter det.

Express Stove är ju i princip bara en brännare med ben för grytan, mina kök hade dessutom piezotändare. Efter att tändarna gått sönder tog jag bort dem. Det hål som då uppstod i övre delen fyllde jag med en skruv med mutter, vilket också tjänade till att hålla ihop konstruktionen. :) Jag väntade mig (precis som TS) högre kvalitet av Primus. Numera har jag med ett MSR förutom ett Express Stove på sommarturer för att inte riskera att stå utan kök. Samtidigt ska sägas att jag haft mycket glädje av mina Express Stove. Trots dessa incidenter har de klarat all matlagning på många turer.
 
mitt primus ETA lite gick sönder efter 3 uppkokningar. plastdetaljerna dom valt att ha under brännaren smälte. fantastiskt.
fick pengarna tillbaka iaf så nu kör jag med ett trangia som jag iaf vet håller. Synd bara, älskade designen på eta lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...