21 av 54 björnar fällda i Norrbotten. Verkar som om tilldelningen är satt efter en rejält överskattad björnpopulation.
Vad är det som tyder på att populationen är överskattad?
21 av 54 björnar fällda i Norrbotten. Verkar som om tilldelningen är satt efter en rejält överskattad björnpopulation.
Jag undrar om du inte läser in sånt som inte finns i artikeln för jag tycker den är ganska neutralt skriven. Att en skadskjuten björn är livsfarlig och måste eftersökas och avlivas råder det knappast något tvivel om och de som är med i ett sånt eftersök är nog väl medvetna om allvaret i situationen och tycker nog att det är en långt ifrån önskvärd situation. Att jägaren inte skadades allvarligt var ju för väl.
Mitt tips är kulan gått i en kvist eller dylikt och ändrat riktning. Ingen jägare är väl så korkad att han/hon skjuter på en springande björn annat än när det är absolut nödvändigt (typ vid eftersök efter skott mot springande björn...).
Bla bla bla, ännu en exakt likadan tråd som det redan finns flera av på forumet....
Det du nämner är givna självklarheter som de flesta människor inkl jag skriver under på. Men kanske är det dags att tänka steget längre?
Är det inte dags att vi får ett mer värdigt förhållnings sätt gentemot de djurbestånd vi skapat obalans i och sedan förutsatt oss att reglera! Att ifrågasätta varför det skadskjutits, uppmärksamma det lida man åsamkat djuret och hur avlivningen sedan går till ser jag som lika intressant och viktig information som vilka skador en jägare nu fick betala med. Ville även ge en känga åt den sensationslyssna och usla rapportering, och debatt för den delen, som sedan sker i ämnet.
Som jag fattar nsd så var de 2 skyttar som sköt samtidigt på åteln, sen påsköts björnen en gång till på kvällen på nära håll (då "attacken" skedde) innan den avlivades morgonen efter.Den skadsköts alltså 2 ggr, av totalt 3 st olika skyttar innan de lyckades avliva den!
Den skadsköts alltså 2 ggr, av totalt 3 st olika skyttar innan de lyckades avliva den!
Den skadsköts alltså 2 ggr, av totalt 3 st olika skyttar innan de lyckades avliva den!