ska man behöva torrdräkt???

Friluftsparaply?

Kan inte någon fiffig typ här på utsidan uppfinna ett friluftsparaply? Jag har funderat på detta förut, och för ett antal år sedan till och med provat en ytterst primitiv prototyp.

Ett paraply har stora fördelar jämfört med enbart regnkläder: Man kan få mycket bättre ventilation och cirkulation, och man slipper ha blöta kläder nära huden. Det skyddar också ansiktet bra mot regn, samtidigt som sikten ofta är bättre än i en huva. Täcker det övre delen av ryggsäcken också kan det skydda ryggsidan mot väta. Där är det annars svårt att sätta ett regnskydd.

Det låter kanske som en vansinnig idé, och nu ser ni framför er hur en fjällvandrare från storstan försöker använda ett stadsparaply i ösregn och kulingvindar på kalfjället. Dock får man nog tänka om lite när det gäller konstruktionen. Den bör vara lätt och hopfällbar, men betydligt starkare än ett vanligt paraply. Friluftsparaplyet bör gå att fästa på ryggsäcken, eller rent av vara en del av denna. En modell liknande en barnvagnsuv som man fäller fram över huvudet från ryggsäcken? Eller är det en jättelik sydväst som är lösningen?

Kan man bara skydda huvudet och axlarna mot regnet så är mycket vunnet. Då kan man fälla ner huvan och öppna jackan, vilket ger mycket bättre ventilation. Dessutom undviker man det vatten som ofta rinner längs kanten på huvan och in i jackan.

Vad säger ni hobbyuppfinnare här på Utsidan?

Peter

Mitt tips är ett pu belagt ställ, som väger lite, är tätt och har ventilationsöppningar. Jag har vandrat med ett ställ från Abeko som heter "Sarek special" som fungerade bra. Visserligen blir man varm inifrån, men huvudsaken är att man inte blir blöt utifrån.
Det finns en butik i Göteborg som har ett stort utbud av olika typer av regnställ. Butiken heter Kanotcentrum (www.kanotcentrum.se) och de har även postorder.

Hälsningar

Andreas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ett andas-regnställ som ska orka med fjällvandringar och andra aktiviteter med lite högre krav ska enligt min mening inte kosta mindre är 2000:- (byxa &jacka)
Det bästa materialet i den prisklassen är utan tvekan MPC extreme, det sitter i Tensons skagway regnställ och kostar ca: 2400:- för hela paketet.
Det snackas mycket om hur dåligt GTX är och hur prisvärt det inte är.
Det är ju trots allt det enda materialet med en så pass fin garanti som det ändå är. Så länge plagget är helt garanterar Gore att det inte kommer in vatten utifrån. Det är ju en garanti lite bättre än den vanliga fabriksgarantin på ett år med två års reklamationsrätt.....

gtx garanti

Lifetime warranty...
Jag har en 10 år gammal 2-lagers Peakjacka som läcker på axlarna och ärmarna. Efter kontakt med Peaks reklamationsavdelning skickade jag in jackan så skulle de se vad de kunde göra åt den. Jag fick tillbaka den utan åtgärd med följande motivering:

"Vad Gore står för är att membranet ska hålla tätt, helt korrekt men det
görs även slitageavdrag för varje år som går. Gällande din jacka så har
dessvärre värdet minskat till 100% då den är från 90. Det är svårt att
sätta en gräns för hur länge en jacka ska hålla därav en " livsgaranti "
för att alla ska kunna få chans till bedömning.

Hoppas att detta ger en liten förklaring hur det fungerar men Gores
garantier..."

Jag hyser absolut inget agg mot Peak, de har varit synerligen hjälpsamma, stått för frakter etc, men garantin gäller visst bara så länge membranet är tätt. Tilläggas skall att jackan är helt felfri i övrigt, den har varit fantastiskt bra med tanke på vad den har fått utstå. Den har varit väl värd sitt pris, och jag tycker att den har hållit mycket bra. Men Gores garanti ger jag inte mycket för.

Att göra slitageavdrag på en använd produkt har ju faktiskt ingenting med Gore-Tex garantin att göra.
Det är ett avdrag som handlare och tillverkare kan använda på vad som helst, en rekomendation för hela sportbranschen där avdragets storlek går att läsa ur tabeller. Om du lånar en sak som är 10 år gammal och den råkar gå sönder när du använder den, är du förmodligen inte intresserad av att ersätta den till 100%. Ni kommer förmodligen överens om en lösning där ni möts på halva vägen.
När en Gore-Tex jacka börjar läcka efter 10 år, är det ju knappast nåt fel på membranet ändå. Då hade det ju märkts mycket tidigare. Förmodligen är det helt enkelt utsliten och dags att bytas ut.

Re: Friluftsparaply?

Pask; sa:
Kan inte någon fiffig typ här på utsidan uppfinna ett friluftsparaply? Jag har funderat på detta förut, och för ett antal år sedan till och med provat en ytterst primitiv prototyp.

Vad säger ni hobbyuppfinnare här på Utsidan?

Jag har funderat lite och skissar på en modell med wire i ytterkant och tunn wire för att inte få "vrängning" av paraplyet. Tänkte ha detta på ett goflparaply. Bör nog gå att få ned vikten en del.

Givetvis ser man ju utvecklingen av detta: Hillbergväv, titaniumstänger, kompositmaterial i handtaget, inbyggd camelbak, etc. Återkommer senare :)

Garanti??

Hofvander; sa:
Att göra slitageavdrag på en använd produkt har ju faktiskt ingenting med Gore-Tex garantin att göra.

iofs inte men det kan ge en falsk bild till kunden som tror att garantin ska gälla plagget och inte enskilda delar. Vilka för övrigt inte är särtagbara.
Ex vad har man för gädje av att tråden som jackan är sydd av har garanti om inte tyget har det. Det är ju trots allt hela produkten man köper.
Det skulle kunna betyda att man som kund hammnar mellan två företag som bara skyller på varandra.

/Stefan

Re: Re: Friluftsparaply?

Buda; sa:
Givetvis ser man ju utvecklingen av detta: Hillbergväv, titaniumstänger, kompositmaterial i handtaget, inbyggd camelbak, etc. Återkommer senare :)

Givetvis finns saken redan...

paraply.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips