Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt?

Vet inte om denna tur har genomförts, men ett par kommentarer.

- Sarris båt upp i Vistasdalen. Föraren kör olika långt beroende på vattenståndet, det finns 11-kilometersstället och andra. Det var år sen jag åkte upp, så vet inte hur praxis är nu och hur torrt det är. Har för mig att totalt är avståndet Nikka-Vistasstugan tre mil, så även med båt bör man räkna med en tältnatt.

- Jag tycker den här turen är lite hetsig, särskilt eftersom du är ovan vid att vandra i fjällen. Varför inte tillämpa religionspsykologen Owe Wikström, en av hans böcker heter "Långsamhetens lov". I mina fjällsmultronböcker propagerar jag för den. Extradagar, flera stycken. Dåligt väder = ligga still eller takten sänks och att vandra i regn är inget kul. Fint väder = ligga i en kulle och njuta och fundera på livet. Eller göra en avstickare till ett fjällsmultron.

Göran Fagerström

Vet inte om denna tur har genomförts, men ett par kommentarer.

- Sarris båt upp i Vistasdalen. Föraren kör olika långt beroende på vattenståndet, det finns 11-kilometersstället och andra. Det var år sen jag åkte upp, så vet inte hur praxis är nu och hur torrt det är. Har för mig att totalt är avståndet Nikka-Vistasstugan tre mil, så även med båt bör man räkna med en tältnatt.

- Jag tycker den här turen är lite hetsig, särskilt eftersom du är ovan vid att vandra i fjällen. Varför inte tillämpa religionspsykologen Owe Wikström, en av hans böcker heter "Långsamhetens lov". I mina fjällsmultronböcker propagerar jag för den. Extradagar, flera stycken. Dåligt väder = ligga still eller takten sänks och att vandra i regn är inget kul. Fint väder = ligga i en kulle och njuta och fundera på livet. Eller göra en avstickare till ett fjällsmultron.

Göran Fagerström

Gjorde turen förra veckan och är väldigt nöjd. Tog sarris båt, för säkerhetsskull och så här i efterhand hade jag inte behövt det. Kom fram till Nikkaloukta en dag tidigare än räknat, vilket visade sig vara ganska bra, då jag slapp möta 2000 pers som gick Fjällräven classic på leden.
Håller med dig att man gärna får ha några extra dagar, men det var inte riktigt möjligt denna gången.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gjorde turen förra veckan och är väldigt nöjd. Tog sarris båt, för säkerhetsskull och så här i efterhand hade jag inte behövt det. Kom fram till Nikkaloukta en dag tidigare än räknat, vilket visade sig vara ganska bra, då jag slapp möta 2000 pers som gick Fjällräven classic på leden.
Håller med dig att man gärna får ha några extra dagar, men det var inte riktigt möjligt denna gången.
Roligt att den blev fin!

"Sarris båt för säkerhets skull": Hur långt fick du åka med den? Vistasdalen vetter mot sydost och är väldigt solutsatt, hade det varit kul att gå hela vägen från Nikka? Tycker det är när man kommer längre fram som höjderna blir mer och mer dramatiska på sidorna. Gick den förresten en gång i september, på uppvägen var de små björkbladen oranga men ripriset inte rött. Ner en vecka senare: Tunn is på pölar om morgnarna, pudersnö på topparna, flammande rött på marken!

Roligt att den blev fin!

"Sarris båt för säkerhets skull": Hur långt fick du åka med den? Vistasdalen vetter mot sydost och är väldigt solutsatt, hade det varit kul att gå hela vägen från Nikka? Tycker det är när man kommer längre fram som höjderna blir mer och mer dramatiska på sidorna. Gick den förresten en gång i september, på uppvägen var de små björkbladen oranga men ripriset inte rött. Ner en vecka senare: Tunn is på pölar om morgnarna, pudersnö på topparna, flammande rött på marken!

edit: Båten åkte ungefär en mil.

Jag valde att åka båten för att jag var osäker på om jag skulle börja få problem med fötter/knä/rygg efter så många dagars vandrade som jag skulle behöva göra. Jag misstänker att om jag inte hade tagit båten hade dom första dagarna (innan jag märkte att jag skulle palla) gått åt till att vara stressad/orolig över att hinna med tåget hem. Så på så sätt är jag glad att jag tog den.
Men, men det sagt, hade jag vetat att det inte skulle vara några som helst problem, så hade jag inte tagit båten. Dels var den svindyr, dessutom hade det varit en ganska härlig känsla att känna att man verkligen gick hela sträckan själv. Bryr man sig inte om det och/eller vill maximera sin tid i fjället, så bör man ta båten. Leden Nikkaluokta - Vistas var relativt enformig och naturen blir mäktig först efter Vistas.

Sen hade jag nog rekommenderat att gå turen i motsatt håll, mot mig. Keb fjällstation var en riktig stämningsdödare när man var van vid dom fjällstugor som ligger mitt i fjället. Hade man börjat med keb är det nog inget man hade tänkt på, samt att deras affär var betydligt mer välsorterad än Nikkaluoktas, så om man glömt packa med sig något, så kan man förmodligen köpa på sig det där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips