Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi funderar på en liten paddlingstur där med barnen i sommar. Är det någon som varit där och vet om det är fint? Finns det bra platser att slå upp tält på? Hur är vattenkvaliteten?
/Hans-Erik
Har gjort en paddlingstur över dagen en gång i de södra delarna. Det är fint. Jag är övertygad om att du kan hitta fina övernattningsplatser, men tyvärr har jag inte något tips på någon.
Hans Erik!
Sjön Drögen är en av de vackrast och finaste paddelsjöar jag varit i (totalt 30 st hittills)
Jag och min fru paddlade hela sjön i august förra året och blev inte besvikna.
Man behöver bara studera kartan för bli intresserad.
Ta med karta så Ni inte paddlar vilse bland alla vikar och öar.
Vattnet är mycket klart siktdjupet är minst 3 meter.
Sjön ligger på 155m över havet och är således ej påverkat av andra sjösystem.
Vi paddlade hela sjön på en dag, men det är nog vettigt att tälta och det finns gott om tänkbara platser.
För iläggning kan vi tipsa om scoutstugan Sand vid NV spetsen.
Kör förbi stugan och parkera vid vägskälet till den körväg som slutar vid sjön.
Ta kajakvagnen och Ni når sjön enkelt.
Det går fint att övernatta på udden vid parkeringen som man kommer till om man fortsätter ned mot sjön utan att åka ned mot scoutstugan vid Sand.
En Ö som är fin att övernatta på med en stor och fin häll att vara på är Harön som ligger vid Älgsundet. Jag har tältat där och jag vet att traktens ungdomar ofta åkte dit förr på t.ex. midsommar. Gott om plats och en stor gemensam yta. Välkomna till Drögen.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer