Sjön Drögen, Östergötland

Vi funderar på en liten paddlingstur där med barnen i sommar. Är det någon som varit där och vet om det är fint? Finns det bra platser att slå upp tält på? Hur är vattenkvaliteten?
/Hans-Erik
 
Fin sjö

Som skridskosjö är Drögen jättefin. Mer info här:

http://www.llk.se/register/drogen.htm

Har gjort en paddlingstur över dagen en gång i de södra delarna. Det är fint. Jag är övertygad om att du kan hitta fina övernattningsplatser, men tyvärr har jag inte något tips på någon.
 
Drögen

Hans Erik!
Sjön Drögen är en av de vackrast och finaste paddelsjöar jag varit i (totalt 30 st hittills)

Jag och min fru paddlade hela sjön i august förra året och blev inte besvikna.
Man behöver bara studera kartan för bli intresserad.
Ta med karta så Ni inte paddlar vilse bland alla vikar och öar.
Vattnet är mycket klart siktdjupet är minst 3 meter.
Sjön ligger på 155m över havet och är således ej påverkat av andra sjösystem.

Vi paddlade hela sjön på en dag, men det är nog vettigt att tälta och det finns gott om tänkbara platser.

För iläggning kan vi tipsa om scoutstugan Sand vid NV spetsen.
Kör förbi stugan och parkera vid vägskälet till den körväg som slutar vid sjön.
Ta kajakvagnen och Ni når sjön enkelt.

Hoppas Ni får en minst lika fin tur som vi fick
 
Bor vid Drögen om somrarna, tips på övernattning

Det går fint att övernatta på udden vid parkeringen som man kommer till om man fortsätter ned mot sjön utan att åka ned mot scoutstugan vid Sand.

En Ö som är fin att övernatta på med en stor och fin häll att vara på är Harön som ligger vid Älgsundet. Jag har tältat där och jag vet att traktens ungdomar ofta åkte dit förr på t.ex. midsommar. Gott om plats och en stor gemensam yta. Välkomna till Drögen.

//niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.