Synas på sjön i kajak

Hörde igår senast en boende i Räfsnäs som klaga på att vi kanotister syns väldigt dåligt på sjön. Och att dom som kör båtarna varit nära att köra på kanotister..

Såg hos Swima någon typ av flagga a 200-300 kronor att fästa på kajaken.

Är det andra som hör denna kritik ?!?!
Är kritiken befogad ??
Är det någon som har en bra lösning ??

/Magnus
 
Både paddlare och båtförare

Visst svårt att se en kajak speciellt om det går lite sjö så man får som paddlare kanske titta lite ´djupare i sjökortet och utnyttja områden med mycket blått för där är båttrafiken mindre.
Annars när man korsar större fjärdar är det inte fel att ha en stark ficklampa tillgänglig även på dagen.
fem korta betyder uppmärksamhet och skall uppfattas av båtföraren.
 
Flaggor, neonorange kläder och framför allt klart färgade paddelblad kan förstås göra att man syns något lite bättre än annars. Man syns fortfarande inte bra. Det går inte att tro att någon ser en.

I stället är det naturligtvis framför allt en fråga om omdöme, från alla parter. För kanotisten: Lära sig sjövägsregler, hålla sig ur vägen, korsa farleder på ett omdömesgillt sätt. Och så vidare. För den som kör båt: Utkik, val av rutt, anpassa farten, etc.

Många av oss trivs bra både i båt och kanot, så förhoppningsvis kan vi underlätta för varandra på sjön.

/Per
 
Själv gick jag in i närmaste hästbutik och köpte mig en liten reflexväst. Väger inget och fungerar bra då det är mörkt
 
chralm; sa:
Själv gick jag in i närmaste hästbutik och köpte mig en liten reflexväst. Väger inget och fungerar bra då det är mörkt

Den hjälper ju inte när du försvinner i vågdalarna, och det är väl ytterst få båtar som söker av vattnet med med sökljus? (Reflexer reflekterar ju bara, det måste finnas nåt att reflektera.)

Nyfiken på hur du kollat att den fungerar då det är mörkt. Har du låtit nån med båt försöka upptäcka dig på en blåsig fjärd?
 
Som seglare kan jag berätta att när det är mörkt MÅSTE allt som finns på vattnet ha ljus på sig för att jag skall se det. Om en kajak inte har ljus kommer jag inte att se den innan jag i stort sett kört på den. Om vattnet är platt (inga vågor) behövs det inte mycket ljus för attt jag skall upptäcka en kajak, men i takt med att vågorna ökar stiger kravet på att kajaken skall ha ljus med ordentlig styrka. Ljuset behöver inte vara tänt hela tiden, det räcker egentligen med att paddlaren har en stark ficklampa som han/hon kan tända och rikta mot mig för att uppmärksamma mig på att det finns något där. Om jag sett kajaken räcker det med reflexer/låg ljusstyrka, för då kan jag själv hålla koll på var kajaken finns. Men jag måste se den till att börja med!

Det är lite varierande med ljus på vår långa kust. Tex utanför Malmö där jag seglat en del, och där yrkestrafiken är tät (dvs många stora fartyg) måste en paddlare absolut ha så mycket ljus man bara kan packa ner i en kajak. På andra delar av kusten, där trafiken är mindre tät och där det dessutom inte finns så mycket bakgrundsljus (2 storstäder) kan det räcka med en fotogenlampa, om den hissas upp en bit och havet är lungt.
 
nermander; sa:
Nyfiken på hur du kollat att den fungerar då det är mörkt. Har du låtit nån med båt försöka upptäcka dig på en blåsig fjärd?

Ehh, hur många här inne har kollat upp sådant? är jag den enda som inte har en extra båt med besättning att skicka ut?

Sen handlar det hela om i vilket väder man ger sig ut. Är det helt becksvart brukar jag sova i mitt tält. Men för skymning fungerar det ganska bra (och jag har inte skickat ut något i en båt för att försöka upptäcka mig, men jag har varit ute i sällskap där fler än jag kört med reflexväst).
 
chralm; sa:
Ehh, hur många här inne har kollat upp sådant? är jag den enda som inte har en extra båt med besättning att skicka ut?

Har man INTE kollat tycker jag man ska vara försiktig med att säga att det fungerar. Det är bara att titta på alla fotgängare som promenerar omkring på gatorn utan reflex och tror att de syns. Som bilist vet jag hur dåligt man syns så jag har alltid reflex när det är mörk eller dimmigt, och skulle jag råka vara utan reflex så tar jag för givet att bilister inte ser mig.

Nån bekant berättade om en karaktär i en bok som cyklade omkring svartklädd på nätterna utan lyse och nån frågade "Hur kan du tro att bilisterna ser dig?".

Han svarade "Jag inte bara vet att de ser mig, jag VET att de är ute efter att köra över mig!".

Det går ju att låta nån stå på en brygga och kontrollera. At låta nån i en annan kajak i gruppen kontrollera är vanskligt, ett gäng i kajak håller reda på varandra så de behöver inte leta efter en nål i en höstack, och de har dessutom inte en massa andra ljus ombord som sätter ner mörkerseendet. Det handlar ju inte om att se nåt som man vet finns där (en paddlarkompis) utan om att upptäcka en liten kajak mitt på en stor blåsig fjärd.
 
Kajaker och säkerhet

Under http://www.kanotmaraton.com blev en paddlare påkörd av en motorbåt i hög fart. Det var dagtid på små vatten. Kanotisten klarade sig lyckligtvis från fysiska skador, men kajaken blev tämligen tilltuffsad. Den onyktre båtföraren greps lyckligtvis av polisen. På sätt och viss var det tur att föraren var full: i ett annat fall där en roddare blev påkörd av en motorbåt var polisen fullständigt ointresserad av incidenten. Ekonomin kring den kvaddade roddbåten tog försäkringbolaget hand om och eftersom det inte uppstod personskada fanns det inget intresse från polisens sida.

Polisen följer ju bara stiftade lagar så det var säkert helt korrekt från polisens sida, men är det någon som begriper hur politikerna kan vara så fega att de inte kräver förarbevis för motorbåtar??? Traditioner är ofta bra, men när förutsättningarna ändras bör ju traditionerna också ändras. Motorbåtar kör ju nuförtiden "något" fortare än fem-sex knop.

Hur kan någon överhuvudtaget kan komma på idén att sälja nyproducerade kajaker som är grå, gröna, mörkblå etc? Samma sak gäller kapell, flytvästar och paddeljackor. Av för mig obegriplig anledning är den utrustning som säljs till långfärdspaddling för det mesta utvecklad för forspaddling. Förutom att forsutrustning enligt min uppfattning för det mesta är utformad på ett sätt fullständigt olämplig för långfärdspaddling är den dessutom ofta gjord i alltför mörka färger: i forsar finns ingen båttrafik...

Svenska http://www.kanuk.nu har försökt att sälja kapell, flytvästar, jackor mm i de till sjöss vedertagna signalfärgerna, men endast EN kanotförsäljare/uthyrare samt EN kanotklubb har visat intresse för dessa (den aktuelle kanotklubben har varit med om en incident med en båt...). Kanuk tillverkar nu dessa produkter endast på beställning, efterfrågan bland konsumenter/återförsäljare har hittills varit obefintlig. Ovan tillverkare utvecklar för övrigt just nu även en kajakanpassad "cykelflagga".

Krister Berger på Kanuk har berättat för mig att många kanotuthyrare faktiskt VILL att flytvästar och kapell skall vara i mörkt material eftersom utrustningen ser ofräsch ut när kunderna spillt blåbörssoppa mm...

Säkerhet i kajak handlar om många saker, bland annat om att synas. Andra saker som också borde diskuteras är många, bla hur det kommer sig att det är accepterat att hyra ut kajak till någon som inte har en aning om någonting...
Och är det rimligt att det säljs kajaker utan att försäljaren ens rekommenderar att köparen går åtminstone en säkerhetskurs med en kompetent person?

Många, även de som betraktar sig som erfarna kanotister, tror att de kan simma in till land om de välter. I somras har jag låtit ca 50 personer pröva detta: de får välta med en tom "havskajak", simma hundra meter med kajaken och sedan ta sig upp på en 30 centimeter hög brygga som saknar stege el likn. Endast hälften klarar detta! ALLA blir lika förvånade.


På havet behövs det kunskap, erfarenhet och omdöme.

/Magnus Fischer
 
nermander; sa:
Nån bekant berättade om en karaktär i en bok som cyklade omkring svartklädd på nätterna utan lyse och nån frågade "Hur kan du tro att bilisterna ser dig?".

Han svarade "Jag inte bara vet att de ser mig, jag VET att de är ute efter att köra över mig!".

Seriöst. Vad menar du? Är jag paraniod eller bara en fiktiv person?

Men för att återgå till frågan. Vad har du för bra lösning då?
 
chralm; sa:
Seriöst. Vad menar du? Är jag paraniod eller bara en fiktiv person?

Men för att återgå till frågan. Vad har du för bra lösning då?

Lösningen är, som andra har skrivit, att helt enkelt räkna med att man inte syns. Du är osynlig för alla båtar så håll dig undan från dem.

Alternativt att göra som den där karaktären i boken: Ta för givet att alla båtar är ute efter att köra på dig, och bete dig därefter (d.v.s. fly till grunt vatten så fort du ser en båt?).

Ska man ha nåt som syns måste det vara stort och ha en avvikande färg. Bara en sån sak som att försöka se en grön prick på 300-400 meters håll i regnigt väder är svårt. En signalorange flagga på ett 2-meters spröt är väl ett alternativ, men den måste ju vara tillräckligt stor. Fast det är antagligen inte så lätt att paddla med en så stor flagga som vindfång...

Med tanke på att det finns båtförare som lyckas köra upp på land så tror jag att det är klart vettigare att räkna med att man inte syns än att försöka synas med flaggor, olika färger etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärkarln Säkerhet och synas Paddling allmänt 18
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.