Sjökortet upp och ner

Jag har varit ute och "tränat lite" med min garmin 176C. Ibland blir jag lite förbryllad. Då jag går ur hamnen så är allt frid och fröjd, jag kan följa båtens väg på sjökortet. Då jag gör en kraftig kursändring så verkar inte sjökortet följa med , så det blir helt åt motsatta hållet båtens väg visas (vrida kartan 180´). Är det så att jag inte har gjort nån inställning korrekt i GPS:ens inställningar eller är det satellitmottagningen som spökar?? Det händer alltid vid starter men det verkar som att den ändrar sig så småningom till att visa exakt i färdriktningen.

Trevlig fortsatt sommar (navigera mera).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
graylingfisher; sa:
Det händer alltid vid starter men det verkar som att den ändrar sig så småningom till att visa exakt i färdriktningen.

Trevlig fortsatt sommar (navigera mera).

Ja GPSens dator måste ha en liten stund på sig att veta åt vilket håll du åker. Därför hinner den ej med alltid.

När du står stilla visas alltid norr upp...

Själv vill jag alltid ha norr upp på kartan även när jag åker.

Re: North up

Brune; sa:
Har du ”kurs upp” istället för ”nord upp”?

Per Brune
Jag har hittat någon typ av inställning och den säger "nord upp", jag har ändrat detta till " kurs upp". Jag förmodar att det är den inställningen som är den rätta om jag vill ha sjökortet i den riktningen som jag färdas i? Det fanns även "riktning upp" som val, vad är det för skillnad mot "kurs upp"?

Re: Re: North up

graylingfisher; sa:
Det fanns även "riktning upp" som val, vad är det för skillnad mot "kurs upp"?
Riktning upp är fordonets nuvarande riktning (dock kan det i vissa fall vara en viss eftersläpning innan kartbilden räknas om). Kurs upp betyder att kartan är orienterad med nästa ruttben (mot delmål eller slutmål) rakt uppåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips