Sjökortet upp och ner

Jag har varit ute och "tränat lite" med min garmin 176C. Ibland blir jag lite förbryllad. Då jag går ur hamnen så är allt frid och fröjd, jag kan följa båtens väg på sjökortet. Då jag gör en kraftig kursändring så verkar inte sjökortet följa med , så det blir helt åt motsatta hållet båtens väg visas (vrida kartan 180´). Är det så att jag inte har gjort nån inställning korrekt i GPS:ens inställningar eller är det satellitmottagningen som spökar?? Det händer alltid vid starter men det verkar som att den ändrar sig så småningom till att visa exakt i färdriktningen.

Trevlig fortsatt sommar (navigera mera).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
graylingfisher; sa:
Det händer alltid vid starter men det verkar som att den ändrar sig så småningom till att visa exakt i färdriktningen.

Trevlig fortsatt sommar (navigera mera).

Ja GPSens dator måste ha en liten stund på sig att veta åt vilket håll du åker. Därför hinner den ej med alltid.

När du står stilla visas alltid norr upp...

Själv vill jag alltid ha norr upp på kartan även när jag åker.

Re: North up

Brune; sa:
Har du ”kurs upp” istället för ”nord upp”?

Per Brune
Jag har hittat någon typ av inställning och den säger "nord upp", jag har ändrat detta till " kurs upp". Jag förmodar att det är den inställningen som är den rätta om jag vill ha sjökortet i den riktningen som jag färdas i? Det fanns även "riktning upp" som val, vad är det för skillnad mot "kurs upp"?

Re: Re: North up

graylingfisher; sa:
Det fanns även "riktning upp" som val, vad är det för skillnad mot "kurs upp"?
Riktning upp är fordonets nuvarande riktning (dock kan det i vissa fall vara en viss eftersläpning innan kartbilden räknas om). Kurs upp betyder att kartan är orienterad med nästa ruttben (mot delmål eller slutmål) rakt uppåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips