Sjöfallet/Ritemjåkk

Vi er to danskere der gerne vil gå Padjelantaleden fra Änonjalme til Kvikkjokk.

Hvordan/hur tar man sig til Sjöfallet/Ritemjåkk på sommaren utan en bil? Finns der busser? Hvilke? Vi ankommer säkert via Kiruna/Abisko.

Hvor hittar jeg info om båden til Änonjalme/Vaisaluokta?

Tak

Mads Pihl

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Båt och buss

Hejsan,

det är STF (Svenska TuristFöreningen) som har hand om båten och mer info om den får du antingen på deras hemsida (www.meravsverige.nu) eller genom att kontakta dem.
Vad jag minns går båten i anslutning till bussen, dvs den avgår från Änonjalme lagom för att hinna med bussen från Ritsem och sedan tillbaks efter att bussen kommit till Ritsem. Jag tror det går två turer per dag, en runt 12-tiden och en senare runt 16-tiden.

Mvh
Björn

båttider

Båten från Ritsem till Änonjalme:
20/8 - 2/9 går den 7.30 samt 13.15
3/9-9/9 går den 8.00 och 13.15 (ev. går den enbart till Vaisaluokta, lite oklart i tidtabellen... men leden från Vaisaluokta över Kutjaure och de tre underbara hängbroarna vid Vuojatätno är ju betydligt roligare).
Efter 9/9 går ingen båt alls...
Kostar 150:- per person.

PF

Glöm inte Kvikkjokk

Man måste åka båt vid Kvikkjokk också och det påverkar planeringen: båtarna går (fram till en bit in i september tror jag) klockan 10 och 13, och bussen till Jokkmokk går 5:30 (på morgonen!) och 17:05 (fortsätter till Murjek och järnvägen, och ansluter till tåget till Stockholm.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips