Självräddning i en Havspaddeln Eskimå mm

Så var det detta med pump...
DDeninger skrev: Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin.

Kan någon förklara varför detta inte går?
Något jag missat?


Ingen aning!!

För mig funkar det utmärkt att tömma ur restvatten ur kajaken med hjälp av en pump.
Visst, helt torrt blir det ju inte men...
 
Ingen aning!!

För mig funkar det utmärkt att tömma ur restvatten ur kajaken med hjälp av en pump.
Visst, helt torrt blir det ju inte men...

Stor skillnad att pumpa ut några liter restvatten eller en helt full sittbrunn eftersom TS inte klarar av att tömma kajaken innan han påbörjar självräddningen. Att sitta i en evighet och pumpa ur vattnet i förhållanden som gjorde att man initialt kapsejsade, nä. Dessutom blir kajaken mycket mer instabilt med mycket vatten i sittbrunnen, så risken att kapsejsa igen innan man har pumpat ut 50-100 liter vatten är överhängande.
 
Stor skillnad att pumpa ut några liter restvatten eller en helt full sittbrunn eftersom TS inte klarar av att tömma kajaken innan han påbörjar självräddningen. Att sitta i en evighet och pumpa ur vattnet i förhållanden som gjorde att man initialt kapsejsade, nä. Dessutom blir kajaken mycket mer instabilt med mycket vatten i sittbrunnen, så risken att kapsejsa igen innan man har pumpat ut 50-100 liter vatten är överhängande.

En halvfull sittbrunn funkar att pumpa ut (för mig).
Jag har testat.

För att jag ville veta om det funkar för mig eller inte.
 
En halvfull sittbrunn funkar att pumpa ut (för mig).
Jag har testat.

För att jag ville veta om det funkar för mig eller inte.
I förhållanden som var såpass svåra att du initialt kapsejsade (eller skulle kunna kapsejsa)?
Att pumpa ur en sittbrunn i lugnt vatten är inget konstigt, det funkar självklart.
Att många erfarna paddlare i England kör med elektriska bilge pumpar har inte med lathet att göra. De är medveten att de inte kan pumpa för hand eftersom de behöver hålla i sin paddel för att hålla sig upprätt.
 
I förhållanden som var såpass svåra att du initialt kapsejsade (eller skulle kunna kapsejsa)?
Att pumpa ur en sittbrunn i lugnt vatten är inget konstigt, det funkar självklart.
Att många erfarna paddlare i England kör med elektriska bilge pumpar har inte med lathet att göra. De är medveten att de inte kan pumpa för hand eftersom de behöver hålla i sin paddel för att hålla sig upprätt.


Okej.. Om vi går tillbaks till det inlägg du svarade på när du beskrev det i princip omöjligt att pumpa ur en kajak så svarade du på en post som tydligt angav status som nybörjare.

Sedan vrider du det till mkt svåra förhållanden vädermässigt i svaret till mig när jag påstår att pumpa funkar för min del.

?

Men för att svara på ditt inlägg.
Nej jag har inte testat i de förhållande du anger, faktum är att jag troligen inte hade gett mig ut i dessa förhållanden eftersom jag är tämligen medveten om mina egna begränsningar.

Dessutom, när jag ska pumpa ur en större mängd vatten behåller jag flottören på paddeln och sedan klämmer jag fast paddeln så att den funkar som en utriggare.

Men det är klart, detta lär nog vara både fel & ogörligt också 😎
 
har man en kamrat med, så är det ju smididgare att han drar upp den vattenfyllda kajak vinkelrätt över sin sittbrunn och tömmer den. blir ju tungt om den är fullastad förvisso. under tiden hänger den förliste i hjälparens för.
 
Okej.. Om vi går tillbaks till det inlägg du svarade på när du beskrev det i princip omöjligt att pumpa ur en kajak så svarade du på en post som tydligt angav status som nybörjare.

Sedan vrider du det till mkt svåra förhållanden vädermässigt i svaret till mig när jag påstår att pumpa funkar för min del.

?

Men för att svara på ditt inlägg.
Nej jag har inte testat i de förhållande du anger, faktum är att jag troligen inte hade gett mig ut i dessa förhållanden eftersom jag är tämligen medveten om mina egna begränsningar.

Dessutom, när jag ska pumpa ur en större mängd vatten behåller jag flottören på paddeln och sedan klämmer jag fast paddeln så att den funkar som en utriggare.

Men det är klart, detta lär nog vara både fel & ogörligt också 😎
Vad som är svåra förhållanden är relativ, så det spelar ingen större roll i min resonemang.
Sen är det en stor skillnad att ge sig ut i svåra förhållanden eller att hamna i svåra förhållanden när man är redan ute. Det förstnämnda kan du välja, det sistnämnda inte.
Det jag menar är att om förhållanden är såpass att paddlaren kapsejsar och gör en wet exit trots att han har en för tillfälle välfungerande kajak, så kommer samma paddlare ha mycket större bekymmer när den väl sitter i sin vattenfyllda kajak som är mycket mer instabil, samtidigt som han är upptagen med att pumpa ut en massa vatten. Det tar rätt lång tid att tömma en vattenfylld sittbrun och under den tiden är du som paddlare extra sårbar för nästa kapsejsning. Inte att tala om att det inte behövs mycket sjö för att fylla mer vatten in i sittbrunnen än du kann pumpa ut, när kajaken ligger så djupt i vattnet.
I mitt initiala svar säger jag bara att man skall lära sig att tömma sin kajak medan man ligger i vattnet för att undvika ovan nämnda problem.
Visst, gör man en drulle kapsejsning på platt vatten, då kan man jo sitta i en kvart/20 minuter och pumpa för glada livet. Men det är inte vid de tillfällen man går runt i vanliga fall.
Det jag vill förmedla till ev. nybörjare är att bara för att du har en flottör och pump så kommer du inte vara säker bara för det. Du behöver lära dig hur man hanterar dessa prylar och behöver veta deras begränsningar.

Ang. din utriggare med flottör, letade utan framgång efter en filmsnutt som ligger på min hårddisk där jag gör en klockren kapsejsning eftersom en våg lyfter upp min flottör såpass mycket att jag går omkull när jag var upptagen med att sätta fast min kapell. Det var under en övning där vi tränade i förhållanden som var på en nivå att man riskerade att kapsejsa när man inte var med på noterna hela tiden.

PS. Jag har alltid flottör och pump med mig, men jag litar inte blind på dessa och jag ser helst att andra inte heller gör det. DS.
 
@DDeninger
Det blir ju betydligt mer begripligt när du utrycker dig mer nyanserat.
Jag har alltid haft en aning svårt för kategoriska uttalanden av typen "Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin" och " Kajaker med roder OCH skädda är en styggelse".
Särskilt när de kommer från erfarna paddlare och riktar sig mot nybörjare eller mindre vana paddlare.

Man kanske kan tillägga att olika kajaker har rätt olika egenskaper med en mängd vatten inombords.
Precis som möjligheten att ta sig ombord med cowboy-metoden inte är lika lätt med olika kajaker.
Att kajaker är olika lätta att rolla med är däremot allmänt känt och omvittnat.

Det här med övningar (i bassäng tex) är ett utmärkt tillfälle att testa både olika kajaker och olika metoder.
Då upptäcker man också att olika paddlare har olika fysiska förutsättningar att lyckas och alla metoder är inte tillgängliga för alla.
Man har alltså utmärkta möjligheter att hitta sina egna favoritverktyg att självrädda sig i sin egen kajak.

Men tyvärr är övning inte lika med verkligheten, bara en förberedelse för.
Jag kan med säkerhet säga att verkligheten kan försätta mig i lägen jag inte enkelt (eller alls) kan reda ut.
Hur ska man tänka då?
Det vet jag inte.
Men man bör nog i fantasin placera sig i ett taskigt läge och tänka vidare.
Tex hade det hjälpt om jag hade haft en torrdräkt på mig? Hade det hjälpt om jag paddlat en annan väg?
Skulle jag väntat ut vädret även om jag börjar jobba imorgon? OSV.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.