Självräddning i en Havspaddeln Eskimå mm

få inte panik om flottören blåser bort. Har man tränat och kan sin självräddning så går det lika bra med bara paddeln. Tricket är att använda paddelns tröghet i vattnet och vara lite snabb upp i kajaken. Det har inget med flykraft att göra utan att motståndet som paddelbladet gör i vattnet ger dig några sekunder att komma tillrätta.



Simma och lyfta vattenfylld kajak i krabb sjögång!?
Det fixar inte jag. Mycket enklare att simma till aktern och trycka ned den, då kommer fören att lyftas och det mesta vattnet i sittbrunnen rinner ut. Resten tar man med pump eller så paddlar man iland och fixar de sista 10l där.
[/QUOTE]
Den ska jag testa! (Edit: trycka ner aktern alltså.)
 
Lite intresserad av "styggelsen" med kajaker med både roder och skädda.
Har en Tahe Marine Bay Spirit som har just det.
Tycker inte att min kajak är någon "styggelse" alls.
Mycket trevlig kajak! Lättdriven och lättrollad. Rymmer lagom mycket packning.
Använder roder till 95% och skäddan genom grunda sund/smala passager.
Väldigt bra för att få kajaken att hålla kursen utan roder nedfällt.

Också intresserad varför en pump inte fungerar i verkligheten...
Obs för att tömma en kajak med pump måste man också förhindra att nytt vatten rinner in, det betyder att man måste ha ett kapell med möjlighet att sticka ner pumpen och "hålla om" pumpen med kapellet.
Annars blir det svårt. Men har man det kan jag inte se varför en pump inte fungerar.
mvh thomas
 
vid vilka tillfällen känner du behov att fälla ner skäddan också, när du kör med rodret? det fyller ju samma funktion om du bara låter det hänga där.
 
Det blev kanske lite otydligt. Jag använder inte roder och skädda samtidigt.

Jag använder bara skäddan undantagsvis. Tycker att rodret fungerar jättebra.
Men om jag befinner mig på väldigt grunt vatten tex en smal passage med mycket sten då drar jag upp rodret för att skydda det. Det går för det mesta bra att styra utan roder med bara paddeln.
Är det lite sidvind kan jag sänka ner lite skädda och då blir kajaken mer kursstabil.
Skäddan känns inte så lätt att skada som rodret.

Jag använder i princip alltid rodret, kanske vanans makt.
Men nu råkar ju kajaken från början vara försedd med både skädda och roder.
Så möjligheten finns att "omskola" sig.

I mitt huvud har jag köpt en roderkajak som också har skädda.
Men jag har sett andra Bay Spirit utan roder så skäddafunktionen är nog OK.

mvh thomas
 
ok, men i grunda vatten gör jag tvärtom - jag drar upp skäddan för att inte skada den. Ett roder lyfts ju oftast bara upp om man kör på en sten och faller sen ner igen. En skäddavajer kan böjas och förstöras om den trycks istället för dras upp och sten och skärp kan få den att fastna i upptryckt läge.

skulle nog föredra roder på en touringkajak, men båda delarna ser jag ingen mening med. Bara fler saker som kan strula. Skäddaboxen stjäl ju dessutom en del utrymme i packutrymmet som man kanske behöver på långtur.
 
Jag föredrar också roder men kajaken var ju som den var, köpte den begagnad men den var utrustad med både roder och skädda redan som ny.
Det där med skäddavajern har jag inte tänkt på, tack för den synpunkten.

Så länge det går rakt fram lyfter ju rodret som du säger men alla skrovrörelser i sidled med rodret nerfällt och med kontakt med botten är vanskliga. Så blir det ju lätt när man snirklar genom trånga passager.
Visst stjäl skäddaboxen lite utrymme men det är inget jag tänkt på.
Så länge kajaken uppför sig bra såväl med skädda som roder tycker jag inte att "styggelse" är befogat.

Jag har nu möjlighet att "omskola" mig till skäddakonceptet. Faller det väl ut tar jag bort rodret.
Jag hade nog aldrig köpt en kajak med bara skädda.

mvh thomas
 
många uthyrare undviker att ha skäddakajaker pga att skäddorna blir förstörda. folk drar upp kajaken på land utan att fälla upp den först osv. Stålvajrarna kan "vikas eller kinkas" inne i röret och då blir man ofta tvingad att montera borta allting och byta vajern. Har gjort det på en jag köpte begagnad en gång. Det var inte så svårt, men blir ju lite mek.

Är man ensam på ut på vattnet och kör på nåt så skäddan fastnar uppfälld, måste man gå iland och fixa det. Inte så roligt om man är en bit ut och det blåser på och kajaken knappt går att styra. Därför man ofta borrar en litet hål skäddan och fäster en snörstump som en kamrat kan dra i för att få ut den igen, men då krävs att man har en kamrat med också.
 
Jo det var en tråd för länge sen om vad som var känsligast roder eller skädda. Till min överraskning var inte skäddan utan risker. I tråden diskuterades olika sätt att avhjälpa haverier på roder också. Vilka möjligheter som fanns ute på vattnet. En surfski utan fungerande roder är inte särskilt kul att paddla. Även en skäddakajak kan bli mycket besvärlig att hantera om skäddan fastnat.
Jag ska leta lite och se om jag kan hitta tråden.
mvh thomas
 
Tråden heter "Är däckslinor nödvändiga?".
December 2011, lång och mycket OT, ganska kul...

mvh thomas

Här är länken för de som inte vill söka själva:

/Patrik
 
Så var det detta med pump...
DDeninger skrev: Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin.

Kan någon förklara varför detta inte går?
Något jag missat?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...