SJ förbjuder cyklar!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ja det verkar ju som om andra tågoperatörer har en mer kontinental inställning till cyklar. En orsak på det bristande intresset för SJs "fina" erbjudande kan ju vara priset. 250 kr när andra tar under 100-lappen och vissa t o m är gratis.

Det bara förstärker min åsikt att SJ nog helst inte vill vara serviceinriktat och antagligen skulle tycka det var roligare att köra tåg om inte en massa kunder måste åka med och ställer krav.
Lite som vissa kommunala skolor som inte förstått att de lever i en värld med konkurrens och faktiskt måste förtjäna kunderna.
 
SJ:s erbjudande om att ta med cykel på tåget framstod som mycket o-flexibelt. Dels gällde det på vissa udda avgångar, dels var det kravet (om jag minns rätt) att cykeln inte kunde lastas av förrän vid ändstationen. Det var illa anpassat för spontana utflykter och vittnade inte om någon större förståelse för cykelturism från företagets sida.

Cyklar på tågen kan naturligtvis ge positiva effekter för folkhälsan och det ena med det andra, men det här är ju inte SJ:s ansvar längre. Som de själva påpekar så är de nu ett vinstdrivande företag som inte längre representerar allmännyttan. Själv har jag lyckligtvis möjlighet att ta med cykeln söderut på Öresundstågen, tack vare de goda danskarna. I annat fall packar jag ner cykeln i en väska. Det är kanske en klen tröst för alla som vill se en förändring av reglerna, men risken torde vara väldigt liten för att tågvärden säger ifrån när man väl kliver på tåget, förutsatt att cykeln är på något sätt nedpackad.
 
Som de själva påpekar så är de nu ett vinstdrivande företag...

Det har de ett mycket konstigt sätt att visa med dyra priser och taskig service. Riktigt underligt när i princip alla andra tågföretag har en lösning för cyklar och dessutom billigare. Någon tänker inte affärsmässigt. Antingen är lokal- och regionaltågen "ute och cyklar" med olönsamma tjänster, eller så är SJ inte "på banan". Jag vet var jag lägger mina 50 öre.
 
Någon som vet om man kan ta med cykel hos SJ nu 2018?
Till vilket pris? (en njure, höger arm, min förstfödda...)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips