Sitta länge i en snödriva

Sambon påminde mig att det var -22 när vi sov i bivacken. Men med ordentliga liggunderlag,sovsäckar underställ, mössa och vantar så gick det bra.
 
När man kör av vägen i vinterväglag och sitter fast så utan att man ta sej loss så är det troligtvis ett dike och då lutar bilen i sidled.

Väljer man då att ha motorn igång för att få värme så kommer motorn att skära ihop eller ta stor skada pga att då ligger motoroljan i sidan på oljetråget och då kan inte oljan pumpas runt och cirkulera och smörja.

Fast är det nödläge så är en motorskada inte så viktig och en motor kan säkert klara 3 dygn på tomgång utan fungerande smörjning och utan att skära ihop men den tar enorm skada, så att det bara är sopor kvar.
 
MrP: Om motorn inte får olja ljuder och lyser larmet för lågt oljetryck. Då måste motorn stängas av omedelbart. En motor som inte får olja skär ihop som du skriver. Jag har inga tider tillgängliga, men har hört att det kan röra sig om några få tiotal sekunder.

Om oljetryckslampan inte lyser ska det inte vara någon fara att köra motorn.
 
Vintertid har jag följande i bilen:
Spade, bogserlina, snökedjor, 1,5 liter vatten, tunn jacka, mer än halv tank, ficklampa, startbooster, powerbank 5500 mAh, startkablar. 💪
Borde komplettera med: nåt ätbart, nödfilt, värmeljus, tänadre. ✍
 
Jag byggde en igloo med dottern i helgen och det var mycket jobb innan vi fick till en stor hög med snö. Och sen tog det massa tid att gräva ut den. Det är mer jobb med att gräva i snö än vad jag har tänk mig.
 
Jag byggde en igloo med dottern i helgen och det var mycket jobb innan vi fick till en stor hög med snö. Och sen tog det massa tid att gräva ut den. Det är mer jobb med att gräva i snö än vad jag har tänk mig.

Använda jämnlånga träpinnar för att få tjockleken rätt.
Om möjligt nyttja gravitationen, låt utgrävd snö rasa neråt av sig själv.

/Patrik
 
Använda jämnlånga träpinnar för att få tjockleken rätt.
Om möjligt nyttja gravitationen, låt utgrävd snö rasa neråt av sig själv.

/Patrik
Det var just det som slog mig att om jag ska ha en igloo som är jämtjock där en i mitt fall en liten man ska få plats, så bör igloon vara ganska stor. Och om man är längre än mina 170 cm så blir igloon mycket större rent logiskt. Själva grävbiten är inte så svår, den tar bara tid.
 
All snö är inte blockbar det talar mot. En Iglo två skisstavar en i dentrum den andra föt att rita cirkelbägen, mina är 1,70 dvs diameter 3,4 m.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.