Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips

Ro från svijne är inte att rekommendera om du inte är väldigt erfaren. Den är längre och svårare att navigera än sitojaure.
Vi rodde över sitojaure ifjol vilket tog nästan två timmar. Vindstilla vid stranden och en bit ut men inte alls vid mitten av sjön där vi möttes av en vindtunnel. Vi fick in vatten i båten av vågorna och vi rodde tills våra händer blödde. Så det som såg ut som en fin tur över vattnet blev inte riktigt så. Båtarna är inte gjorda för att ro med och årorna sitter inte fast.
 

avslutad210712

Gäst
....
2. Kan man hyra bil i Boden ( Och kanske cyklar?)? Hittar ingenting på nätet. Jag skulle helst vilja undvika att byta tåg till Luleå för att spara tid.
...

Testa med Google.

En ny fantastisk funktion som kanske inte alla känner till.
 

avslutad210712

Gäst
Givetvis! Cyklar är nog mera tveksamt.

https://bodencamping.se/aktiviteter/trampbilar-cyklar/

Tveksamt dock hur länge man kan hyra eller om man får dra iväg till fjälls med cyklarna

Eller möjligen

Cykel i Boden
Nedan ser du vår lista över olika företag som cykelbutiker och cykelverkstäder i Boden vilka på något vis kan hjälpa dig med cyklar. T.ex. köpa ny eller begagnad cykel i Boden, byta cykeldäck eller cykeluthyrning.

Lifboms Cykel & Fritid
Antilopvägen 9
961 68 Boden


Bodens Cykel & Mek
Kungsgatan 6
961 31 Boden

Annons:

Cykeluthyrning i Boden
När man är på resande fot eller på semester med familjen i Boden så kan det vara praktiskt att kunna hyra en cykel i Boden för att enkelt ta sig fram. En del av de olika cykelbutikerna från listan ovan kan eventuellt hjälpa till med cykeluthyrning i Boden.

[Ändrat]

Fortfarande Google
 

avslutad210712

Gäst
Inte så dumt faktiskt. Google hittar. Jag sökte på Autoeurope, Rentalcars, OKQ8 och Holidayautos och kammade noll när jag sökte, men Avis går att boka direkt från. Hertz finns också.

*L*

Ta inte illa upp men kunde inte låta bli

Såg dock att någon bara har personal under veckodagarna så kolla det
 
Får erkänna att jag var på väg att ta illa upp. Jag brukar annars Googla det mesta, men hyrbilarna brukar jag gå direkt på förmedlarna. Intressant att de inte visade tydligt att det faktiskt fanns flera uthyrare i Boden.

Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 
Kan meddela att Circle-K hade billig bil att boka i Boden. 1,5km från stationen. Det får bli hyrbil till Sitoätno-bron. Tror det blir båt Cykelvägen-Aktse också om vi hinner dit i tid. Tror inte extrakostnaden för bilen blir så jättestor om man räknar på alla buss- tågbiljetter, Boden/Murjek-jokkmokk-Tjåmotis samt skjuts Tjåmotis-bron. Värt en hel del att inte behöva passa tider också och slippa vänta, och vara orolig vid alla byten.

På detta vis kan vi klämma in ett besök på Rödbergsfortet också och kanske något annat trevligt på vägen. Luleå kyrkby kanske.

Tack för fina tips!


Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 
Taxi till Sitoälvsbron

Hej!

Mycket bra och aktuellt ämne för mig detta, då vi också tänker oss en liknande ingång till Sarek. Men då vi tänkt fortsätta norrut så är inte hyrbil aktuellt för oss. Tack för alla tips och tack Gustav för du dragit igång tråden här. :)

Jag undrar således också om det inte är någon som vet huruvida det går att boka taxi/skjuts i år?I

Är det annars många som gör som Gustav och tar bil dit upp så att man kan chansa på att lifta?
 
Sitter och läser Grundsten och studerar kartan. Jag har fastnat för en rutt norr om Rapadalen, söder om Gierdogiesjtjåhkå. Denna verkar snabbast och beskrivs av Grundsten. Han skriver: "(man ) skråar brant förbi sydsluttningen av Gierdogiesjtjåhkå. Här ligger stora block vilket gör sträckan jobbig, men utsikten mot Laitaure-deltat är storartad."

Hur svårt är detta? Någon som gått där? Känner jag min Grundsten rätt kan det vara bra att ha respekt för ord som "jobbig".

Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 
Sitter och läser Grundsten och studerar kartan. Jag har fastnat för en rutt norr om Rapadalen, söder om Gierdogiesjtjåhkå. Denna verkar snabbast och beskrivs av Grundsten. Han skriver: "(man ) skråar brant förbi sydsluttningen av Gierdogiesjtjåhkå. Här ligger stora block vilket gör sträckan jobbig, men utsikten mot Laitaure-deltat är storartad."

Hur svårt är detta? Någon som gått där? Känner jag min Grundsten rätt kan det vara bra att ha respekt för ord som "jobbig".

Just så ;). Är man van vid brant blockterräng och lyckas välja en bra väg har han rätt. Fallerar det med bägge sakerna tror jag "skrämmande" är ett bra ord. I mitt inlägg #7 hade jag ett par länkar, bland annat om detta.
 
Tack! Läste dina fina beskrivningar, men kopplade inte ihop att just den sträckan var med också. Grundsten beskriver också en längre färdväg med sämre utsikt via Abmojavvre. Det var något åt det hållet jag tänkte först, men den vägen tar ju längre tid. Vi kanske får ta oss till branten och se hur det känns. Om det inte funkar kan vi ju gå runt istället utan alltför stor omväg. Det ser ut att vi kommer ha vädret med oss någorlunda då vi borde gå denna sträcka på fredag denna vecka.

En möjlighet skulle ju också vara att skråa runt norr om höjd 1342 i ravinen med jokken, men det kanske är lika illa där.

Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
AndersSupertramp Cykelstigen Sitoälvsbron-Lajtávrre Fjällvandring 2
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
AndersSupertramp Cykla med cykelvagn Sitoälvsbron- Laidaure Fjällvandring 3
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
BIF Tjåmotis-Aktse-Rapadalen Fjällvandring 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...