Site for waypoints

Fartkameror

Man undrar ju om det finns en lista med alla fartkameror..isåfall skulle jag nog lägga in dom i min gps som larmade Waypoints.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Begränsad noggrannhet.

Den här siten tar sina waypoints från NIMA vilket ger dem en noggrannhet begränsad till en grad i lat resp. lon. Positionsfelet kan m.a.o. vara upp till någon kilometer stort.

För några år sedan lade jag ut exakt samma waypoints på min hemsida go.to/gps och fick ta rätt mycket stryk, bl.a. i detta forum, för att precisionen var så dålig, därför kan jag inte låta bli att skriva detta inlägg! ;-)

/Henrik Andersson

Jag måste skriva ett spontant svar.
Enl mina egna praktiska prov då jag lagt in dem som waypoints i TomTom vers 2 och använt GPSassist som varnar första gången vid 800 meter så kan jag konstatera att felmarginalen när programmet (GPS Assist) räknat ned till 0 meter så står vanligtvis skåpet där.
En tio meter före eller efter tycker jag inte spelar så stor roll.
Men jag har inte kollat alla på alla vägar men ganska många under mina irrfärder på svenska vägar.

Janne41; sa:
En tio meter före eller efter tycker jag inte spelar så stor roll.
Jag tror snarare att Henriks kommentar rör webbplatsen som föranledde tråden och nämns i dess första inlägg. När det gäller noggrannheten på positionerna på den andra webbplatsen är noggrannheten utom möjligen med något enstaka undantag bättre än 10 meter.

Förtydligande

Japp, jag menade noggranheten på NIMA:s waypoints. När det gäller fartkamerorna har jag inte en aning om var skåpet ska stå för det brukar min fru alltid berätta för mig.

/Henrik Andersson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips