Singivaggis södra sida

I somras vandrade jag och två kompisar av misstag (lång historia) Singivaggis södra sida, runt sjöarna och så långt ner vi kom i ravinen mot Laddjovagge innan vi tvingades vända (vi slog då läger vid tältplatsen som finns längst inne i dalen, och var sedan så knäckta att vi gick tillbaka hela vägen nästa dag, fast rätt sida, men alltså utan att prova Toulpagornisidan). Det rengnade som f-n och var en del ras från berget, och det var i början på juli så det var is på delar av sjön, branta snöfält som stupade rakt ner i vattnet och med smältvatten under, och allmänt ogästvänligt. Så här efteråt kan jag inte annat än undra om det är någon annan nu levande männniska som har gått södra sidan av Singivaggi? Det verkar ju väldigt dumt om man tittar på kartan, och var inte heller vidare kul. Men kanske har man i alla fall gått där få andra satt sina fötter? Vore dock kul om någon hade gjort det, att höra - varför? Och skulle du göra om det mot betalning?
Jenny W.
 

avslutad210712

Gäst
Du menar troligen vägen förbi silverfallet gissar jag. Vi gick fram dit från kebnekaise-hållet i början på juli i fjol men vi vände och gick runt. För med tanke på att det var rätt blött på stigen och att vi hade drygt 25 kg på ryggen kändes det inte direkt inbjudande om man säger så. Vi frågade på fjällstationen om vägen och de avrådde oss på det bestämdaste att gå den vägen. Kommer troligen att gå den vägen någon gång med dagsturspackning men knappast med full packning.

Men visst är det folk som gått den vägen och det utan betalning dessutom *L*.


[Ändrat av avslutad210712 2005-02-26 kl 17:15]
 
Vi kom alltså från det andra hållet, från Singistugorna och upp genom Singivaggi, så vi nådde aldrig till Silverfallet, det brakade nedanför oss längre fram men vi var tvugna att stanna när vi hasat oss en bra bit ner för ett gäng klippavsatser med lösa stenar och regnsvampig morän, och kom till en veritabel bergvägg+stup. Själv skulle jag aldrig drömma om att försöka ta den sidan all the way, jag tror inte ens att det går faktiskt. Eller? Jag är iaf glad att vi alls hittade upp igen, för att vända var på klassiskt fjällmanér svårt det med.
 

avslutad210712

Gäst
Jodå det går

http://www.folder.nu/

sen har han bakom

http://www.rapadalen.de

gått där men jag vet inte om han skrivit något om det.

Sen ställde jag en fråga här på utsidan i fjol våras om det går att gå den vägen och då var det någon som svarade att han och hans tjej gått den vägen och hon var väl inte så där överförtjust *S*. Och på vägen upp till toppen strax före kaffedalen mötte vi två killar som påstod sig komma via silverfallet men de gick utan packning helt och hållet. Dessutom tänkte de inte gå samma väg tillbaka av någon anledning.

Min kusin lämnade ryggan vid silverfallet och rekade en bit uppåt men inte ens han kände för att fortsätta. Dessutom hade vi en 16-åring med oss som vandrade för första gången och han tyckte inte att sista biten fram till silverfallet var så skoj så att ta med honom på resten hade varit rena rama vansinnet.
[Ändrat av avslutad210712 2005-02-26 kl 20:39]
 
Hej, och tack för respons och länktips! Men nu verkar jag kanske lite tjatig: Min fråga handlade egentligen om ifall någon gått den södra sidan av Singivaggi. Det är inte omöjligt eller jättesvårt, bara dumt och väldigt jobbigt, och lite läskigt. Därför undrade jag om några fler har gjort det, för det verkar inte finnas några argument för att ta den vägen, om man inte gör fel.

Ser också på kartan från "Eriks och Idas fjälläventyr" att de tog den rimliga och smarta vägen: norra sidan av sjöarna.

Att någon skulle kunna gå förbi Silverfallet på "fel" sida trodde jag dock inte var möjligt, och har till och med nu svårt att tro nu också. Fast jag får väl acceptera det om det sägs *ryser vid tanken*
 

avslutad210712

Gäst
Aha du menar på "den" sidan. Det har jag faktiskt ingen aning om men har för mig att Grundsten på det bestämdaste avråder från att försöka just pga av att det är för brant på den sidan.

Alla jag hört har gått på den norra sidan. Missförstod dig och trodde att du menade den södra "utgången" från dalen.

Om mina minnesbilder är rätta kan jag utan omsvep svara - nej jag skulle inte försöka ens mot betalning.
[Ändrat av avslutad210712 2005-02-26 kl 21:19]
 
Det är nog en och annan Same som varit där genom tiderna. Det finns nog inte så många ställen kvar där ingen varit förut även om man tycker det ibland.

/mattias
 
hade säkert funkat..

att klättra turen uppför med rätt utrustning och viljan att klättra genom några mindre vattenfall med blött rep.
Ner hade ju säkert också funkar med en del firning och att man är beredd att lämna kvar en massa utrustning vid firningsplatserna.
Bilden visar en bit av den södra sidan av silverfallet från den norra.
http://medlem.spray.se/olawelin/KEBNE01/images/44.jpg
 
Södra sidan

Fjällryggen på Singivagges södra sida sluttar direkt i sjöarna, men det handlar inte om någon större lutning, om jag minns rätt. Däremot är det stenigt och med halkig snö under fötterna förstår jag att det var jobbigt. Norra sidan är plattare och inte lika blockrik i den inre delen.

Men att fortsätta ut ur (eller in i) dalen vid Silverfallet är till att börja med tufft även på rätt sida. Dessutom är det alltid lättare att gå uppför när det är brant. Framför allt kommer man inte förbi fallet på den andra sidan utan klätterutrustning. Om ens då:
silverfallet.jpg


Det ser inte särskilt möjligt ut på södra sidan ovanför passet heller: http://www.folder.nu/kebsida/stor/silver.htm
 
Jag gick söder om sjöarna i Singivaggi i slutet av juni 2002. Det var ordentligt blockrikt och brant .Insåg alltför sent att jag borde valt andra sidan så jag fortsatte förbi sjöarna och gick därefter över Siellajohka och hamnade på rätt sida när jag gick ner vid Silverfallet.
Matserik
 
Gud, man blir verkligt imponerad av all explorerlusta som folk uppvisar och har! Kul också att veta att fler gjort samma misstag, även om det är trist med missar förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
brigas Tips på sida med bra Sarekbilder Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.