Sielmatjåkka-Påssusvagge

Hej!

Sitter just nu och filurar lite på sommarens tur. Jag har i några år varit sugen på att ta mig från Nallo över till Västra Påssusglaciären, men då jag tittade på satellitbilder därifrån såg jag att den sydvästra nischen av Östra Påssusglaciären verkar vara smält i två delar och undrar om det kan vara en framkomlig väg att gå där emellan? Därtill måste det ju vara möjligt att komma ner från Sielmatjåkkas toppar mot nordväst. Någon som vet?

Att en glaciär har blivit två måste ha gått ganska fort. Jag jämförde två BD6:eek:r jag har här hemma: på den från 2003 var det en ismassa, på den från 2009 var det två.

mvh Filip
 

Bilagor

  • Sielmatjåkka-Påssusvagge.jpg
    Sielmatjåkka-Påssusvagge.jpg
    69.3 KB · Visningar: 810
Har ingen erfarenhet från platsen men noterar att den övre glaciären har avrinning åt det hållet du vill passera. Skulle själv se det som ett varningstecken på urholkade tunnlar, sprickor, m.m. Även om det är grus ovanpå kan det ju vara is under. Planerar du att gå själv eller inbunden med kamrater?
 
Har ingen erfarenhet från platsen men noterar att den övre glaciären har avrinning åt det hållet du vill passera. Skulle själv se det som ett varningstecken på urholkade tunnlar, sprickor, m.m. Även om det är grus ovanpå kan det ju vara is under. Planerar du att gå själv eller inbunden med kamrater?

Nej det blir en solovandring, därav min önskan att hålla mig borta från glaciärer. Jag har också tänkt på möjligheten att det finns is under gruset. Hur tillförlitliga tror ni att kartorna är, med tanke på att det sedan 2009 års karta är angivet att det är två åtskilda ismassor?

Annars har jag ju alltid möjligheten att istället gå "normalleden" över till Västra Påssusglaciären och gå i stenskravlet längs dess östra kant.

mvh F
 
Jag är verkligen ingen expert på området (man kan läsa om min glaciärfobi i en annan tråd...) men jag tycker nog att "normalleden" ser bättre ut även om även den kanske ser ut att vara i utsattaste laget för min smak. Men du är ju ingen gröngöling direkt så den ska jag inte avråda ifrån.

Om man tittar noga på flygbilden så ser man att det rinner lite vatten på ett ställe på mitten. Det ser också ut att komma från och rinna ner över snön och det verkar finnas flera parallella fåror. Om det finns fler fåror under snön är ju givetvis svårt att veta. Dessutom verkar det vara ett brant avsnitt som behöver passeras på skrå efter glaciärpasagen.

När det gäller Lantmäteriets bedömning så gissar jag att de går efter flygfoto. Att glaciären har blivit delad på kartan behöver i så fall inte säga mer än vad vi redan ser på flygfotot.
 
Hej!

Sitter just nu och filurar lite på sommarens tur. Jag har i några år varit sugen på att ta mig från Nallo över till Västra Påssusglaciären, men då jag tittade på satellitbilder därifrån såg jag att den sydvästra nischen av Östra Påssusglaciären verkar vara smält i två delar och undrar om det kan vara en framkomlig väg att gå där emellan? Därtill måste det ju vara möjligt att komma ner från Sielmatjåkkas toppar mot nordväst. Någon som vet?

Att en glaciär har blivit två måste ha gått ganska fort. Jag jämförde två BD6:eek:r jag har här hemma: på den från 2003 var det en ismassa, på den från 2009 var det två.

mvh Filip

Gick du den här vägen eller valde du annan väg?
 
Jag gick från Nallo och över V. Påssusglaciären för några år sedan. Okomplicerat. Det enda "kruxet" var jobbig blockterräng vid passet efter sjö 1235. V. Påssusglaciären var barsmulten och lättgången.
 

Bilagor

  • Nallo_Passusvagge-20.jpg
    Nallo_Passusvagge-20.jpg
    85.4 KB · Visningar: 579
Gick du den här vägen eller valde du annan väg?

Hej!

Tyvärr har jag inte kommit iväg på nåt riktigt äventyr de senaste åren. Som småbarnsförälder har det stannat vid ett par softare turer med familjen till Grövelsjön och Lunndörrsfjällen. Men jag är redo att beta av några sedan länge planerade turer så fort tillfälle ges.

Lite kuriosa: på äldre fjällkartor anges rutten över V Bossusglaciären som "rekommenderad färdväg". Sedan kom man väl på att man kanske inte ska lura ut vem som helst på glaciärer. :)

Häpp! / Filiokus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.