• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ship to Gaza, vilket hyckleri!

Nu beskriver du ett scenario som är hypotetiskt, även för Gaza. Det säljs livsmedel i butikerna, nya shoppincenter öppnar, det byggs hus och bostäder osv trots blockaden. Se gärna min tidigare länk...

Jag noterar att du konsekvent vägrar att kommentera Egyptens medverkan till att upprätthålla blockanden. Men till skillnad från Egypten erbjuder Israel civila palestinier vård i Israel.

Att hata judar är tämligen vulgärt, skulle jag snarare vilja säga - och rasistiskt. Det gör hamas oavsett vad vi kallar dem. Att du inte vill kalla de för terrorister eller judehatare, får stå för dig. Att du inte kan se att Gaza skulle få det mycket bättre utan Hamas är beklämmande..

Jag rekomenderar lite läsning på frihetssmedjan.se om Hamas och Ship to Gaza http://www.frihetssmedjan.se/2012/07/varfor-ar-det-ship-to-gaza-och-inte-ship-to-vastbanken/

Hypotetiskt? Jag beskriver verkligheten för de människor som dagligen måste slita för att över huvud taget överleva... Tittade du på filmen jag länkade till? Jag kan inte under några som helst omständigheter acceptera att en stat använder vit fosfor mot civilbefolkning - kan du? Varför vill du inte diskutera den frågan?

Egypten - varför skulle Egypten erbjuda civila palestinier vård i Israel???

Det är med största sannolikhet inte judar de hatar utan troligen ockupationsmakten. Är det mindre vulgärt att hata palestinier? Vilken är förresten din definition av terrorist? Den enes terrorist är den andres frihetskämpe... För övrigt tror jag att Gaza skulle ha det mycket bättre utan Israel...

Slutligen rekommenderar jag lite läsning på till exempel http://www.normanfinkelstein.com. Det finns många fler sidor om du till exempel googlar på "jews against zionism"...
 
Lägg ner disskusionen.

Våra politiker har sedan länge bestämt att vare sig gränser eller uppdelning av folkslag är något som ens kan nämnas utan att bli klassad som rasist.

Så vad den här vänsterpajasen Jonas Sjöstedt gjorde på båten har jag ingen aning om.

Kan någon förklara det för mig??

Samma människa står i prediksalen vareviga dag och predikar över hur fult gränser är och att man ALDRIG ska dela upp människor.

Vad gjorde han på båten??

Herregud vilket jävla hyckleri.
Ibland passar det.
Ibland inte.
Det beror enbart på vad, eller vem, det gäller.
 
Lägg ner disskusionen.

Våra politiker har sedan länge bestämt att vare sig gränser eller uppdelning av folkslag är något som ens kan nämnas utan att bli klassad som rasist.

Så vad den här vänsterpajasen Jonas Sjöstedt gjorde på båten har jag ingen aning om.

Kan någon förklara det för mig??

Samma människa står i prediksalen vareviga dag och predikar över hur fult gränser är och att man ALDRIG ska dela upp människor.

Vad gjorde han på båten??

Herregud vilket jävla hyckleri.
Ibland passar det.
Ibland inte.
Det beror enbart på vad, eller vem, det gäller.

Du har ju en helt sanslös argumentationsteknik. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men du låter iaf som ett barn som är sur för att hen inte får sin femte glass för dagen.
 
Ungefär samma slags människor som var emot kampen mot apartheid i Sydafrika är emot kampen mot apartheid i Israel/Palestina. Argumentationen är densamma och t o m arrogansen och ignoransen inför fakta.
 
Du har ju en helt sanslös argumentationsteknik. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men du låter iaf som ett barn som är sur för att hen inte får sin femte glass för dagen.

Och själv låter du som de rasister som stod på båten med oklar målbild och som predikar över gränsdragningar och uppdelningar av folkslag på ena benet men skriker rasister efter andra som har dessa åsikter på andra ställen.

Istället för att komma med spydiga kommentarer om mig personligen så kan du väl svara på frågan jag ställde istället.

Vad gjorde Jonas Sjöstedt på båten??

Personen som varje dag står och predikar att gränser är fult och att samhällen aldrig nånsin ska dela upp folkslag.

Vad gör den människan på båten? Förklara det för mig.
 
Och själv låter du som de rasister som stod på båten med oklar målbild och som predikar över gränsdragningar och uppdelningar av folkslag på ena benet men skriker rasister efter andra som har dessa åsikter på andra ställen.

Istället för att komma med spydiga kommentarer om mig personligen så kan du väl svara på frågan jag ställde istället.

Vad gjorde Jonas Sjöstedt på båten??

Personen som varje dag står och predikar att gränser är fult och att samhällen aldrig nånsin ska dela upp folkslag.

Vad gör den människan på båten? Förklara det för mig.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sjostedt-v-seglar-med-ship-to-gaza_7507814.svd
”Det är vårt sätt att uttrycka vårt stöd för Ship to Gazas försök till att bryta Israels orättfärdiga blockad”

Du kan ju försöka leta lite själv så du inte framstår så ignorant.
Med tanke på din logik och offermentalitet så antar jag att du är sverigedemokrat, är det så? Bröderna Ekroth gör väl sitt för att försöka få hit även denna konflikt.
 
Och själv låter du som de rasister som stod på båten med oklar målbild och som predikar över gränsdragningar och uppdelningar av folkslag på ena benet men skriker rasister efter andra som har dessa åsikter på andra ställen.

Istället för att komma med spydiga kommentarer om mig personligen så kan du väl svara på frågan jag ställde istället.

Vad gjorde Jonas Sjöstedt på båten??

Personen som varje dag står och predikar att gränser är fult och att samhällen aldrig nånsin ska dela upp folkslag.

Vad gör den människan på båten? Förklara det för mig.

Jag har ingen aning om varför Jonas Sjöstedt var där. Och jag vill inte heller ställas till svars för det.

Jag har efter ganska många inlägg från dig kommenterat din argumentationsteknik. Du kommenterar på ett sätt som får mig att vilja hålla för öronen, du skriker ut dina kommentarer o försöker få andra att känna sig skyldiga till saker och ting som andra har gjort.

Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå vad du vill säga, det är det enda jag vill berätta för dig. Det är inte ett personangrepp utan snarare att tips för att stämningen på forumet ska bli lite bättre o för att jag ev ska kunna förstå vad du menar. Men om du inte är intresserad av att folk ska förstå dig behöver du naturligtvis inte fundera över vad jag säger.
 
Hypotetiskt? Jag beskriver verkligheten för de människor som dagligen måste slita för att över huvud taget överleva... Tittade du på filmen jag länkade till? Jag kan inte under några som helst omständigheter acceptera att en stat använder vit fosfor mot civilbefolkning - kan du? Varför vill du inte diskutera den frågan?

Egypten - varför skulle Egypten erbjuda civila palestinier vård i Israel???

Det är med största sannolikhet inte judar de hatar utan troligen ockupationsmakten. Är det mindre vulgärt att hata palestinier? Vilken är förresten din definition av terrorist? Den enes terrorist är den andres frihetskämpe... För övrigt tror jag att Gaza skulle ha det mycket bättre utan Israel...

Slutligen rekommenderar jag lite läsning på till exempel http://www.normanfinkelstein.com. Det finns många fler sidor om du till exempel googlar på "jews against zionism"...
Nej, jag har inte sett någon film som du har länkat till.. har inte ens sett någon länk från dig.

Lika lite som israeliska civila ska behöva drabbas av raketbeskjutningar ska civila palestinier slippa beskjutning. Men det blir oerhört svårt för Israel att agera på annat sätt när terroristerna står på hustak mitt bland civila och avfyrar sina missiler. Hamas driver ett gerilla krig som drabbar den befolkning de håller som gisslan på Gaza.
Det finns en anledning till att det hålls val på Västbanken, men inte i Gaza. Anledningen stavas Hamas.

Folk som använder organiserat våld i politiska syften är en allmän och vedertaget begrepp på terrorister. Där kvalar Hamas in med råge..

Varför Egypten skulle ge civila palestinier vård i Israel har jag svårt att förstå hur det ens ska gå till. Däremot kan Egypten vara solidariska med sitt arabiska broderfolk och ge dem vård och hjälp i Egypten. På samma sätt som andra länder tar emot flyktingar.

Till skillnad från dig så hatar jag varken israeler eller palestinier, däremot avskyr jag Hamas och andra judehatande terrorgrupper! Jag kommer aldrig aldrig någonsin inta någon annan hållning mot organisationer som har hatet som ideologi och våld som metod.
Däremot önskar jag civila palestinier allt gott och ser fram emot fria val på Gaza så de kan välja sig nya ledare som tar avstånd från våld och terror.
 
Hannulan, du har helt rätt. Jag struntar i vad du skriver...

Åter till ämnet.
Jonas Sjöstedt är alltså med på båten för att aktivt sära människor åt och för att dra gränser och dela upp olika folkslag.

Okey. Så långt är jag med.

Då kommer följdfrågan.

Varför står samma Sjöstedt i plenisalen var och varannan dag och anklagar partier, väljare och i princip vem som helst för rasister när de inte är i närheten av det han pysslar med själv.

Karln predikar hur fult det är med gränser och att man ALDRIG ska dela upp människor efter etniskt ursprung, sociala klyftor, inkomster eller vad det nu kan tänkas vara.
Det vet alla som nångång lyssnat och är det minsta intresserad av politik, att detta genomsyrar hela Jonas Sjöstedts propaganda.

För mig är det hyckleri utan dess like.

Ibland passar det att dela upp människor efter etniskt ursprung för att i nästa sekund så gott som förtala människor med rasistiska utspel när någon vill göra detsamma någon annanstans.

Komik på hög nivå och jag kan nu inte se människan utan att skratta,,,
 
Walk to Tibet, jag är på!

@Andyyy: Jag gillar din idé om en walk to Tibet. Bara för att ingen gör det betyder inte att folk inte vill göra det. Jag tycker du kan styra upp en sådan aktion. Jag kan gå med dig sida vid sida och kämpa för Tibitaners sak även om vi uppenbarligen inte står vid varandras sida vad gäller ship to Gaza vilket jag tycker är en fantastik aktion.
 
Walk to tibet i all ära.

Men är du intresserad av att dela upp folk och dra gränser (Vilket du ju är eftersom du gillar Ship to Gaza) kanske du ska börja i din egen trädgård.
Börja med att städa upp runt Sveriges större städer och skicka en del till andra sidan valfri gräns.

Angående ockupationen i Tibet så gäller ju det 3 ggr fler människor än i Palestina.
Ändå är det ingen som bryr sig.

Det verkar vara viktigare att sjösätta en rasistisk båt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.