sevärda vyer på solotur?

Har tänkt göra en mindre vandringstur (ca 5 dagar) på eget bevåg i lapplandsfjällen. Har dock ett vanligt förekommande problem, jag vet inte var jag vill gå. Jag har aldrig gått själv förut så markerade leder med några andra människor på känns att föredra. Är det någon som vill dela med sig av turförslag/dagsturer tas det tacksamt emot.

Kungsleden, Vakkotavare - Nikkaluokta är alls inte dumt som första tur. Det fixar man på fyra dagar så det finns tid över till en dagsutflykt. Tält rekommenderas av principiella skäl, men det finns ju stugor också.

annex; sa:
Har tänkt göra en mindre vandringstur (ca 5 dagar) på eget bevåg i lapplandsfjällen. Har dock ett vanligt förekommande problem, jag vet inte var jag vill gå. Jag har aldrig gått själv förut så markerade leder med några andra människor på känns att föredra. Är det någon som vill dela med sig av turförslag/dagsturer tas det tacksamt emot.

Hej!
Ett annat alternativ är sträckan Saltoloukta-Kvikkjokk.
En något kortare sträcka. Med dagsetapper på 15-20km
så klarar man även denna sträcka på 4-5 dagar.
Ungefärlig längd ca 75km. (Abisko-Vakkotavare ca 110 km)
Även här kan man välja mellan stugtur resp tälttur.

God tur

(Abisko-Vakkotavare ca 110 km)
Observera att jag talade om Vakkotavare till Nikkaluokta. Ska man gå från Abisko hinner man inte på 5 dagar om man inte stressar lite (enligt min mening - vad som är stress kan ju diskuteras).

Kvikkjokk till Salto är inte så dumt heller! Lite mindre folk än kring Kebnekaise. Jag skulle nog gå norrut om tidtabellerna passar - det verkar trevligare att avsluta vandringen i Salto än i Kvikkjokk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips