Sett björn under fjällvandring?

körde ett par veckor uppe i fulufjäll nu under sommaren och hade riktigt stora spår av en nalle där jag kunde sätta båda händerna i tass avtrycket . ska tillägga att det är andra turen uppe på fulufjäll i rad som jag haft färskt björnspillning bara 100-150 m från tältet.

Muddus

Tyvärr inte på fjället men väl i Muddus nationalpark mellan Jokkmokk och Gällivare, den varken kände eller såg oss och när min kollega ställde sig upp så stannade den, mindre än 10 meter från närmaste personen när vi satt och åt mat. Vi hade råkat stanna på en viltstig och vinden låg "rätt". Hade nog helst sett att avståndet var större :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja! Jag har sett björnar!!

Första gång 12 oktober 2012, på toppen av Nipfjället (Idre), en björn med två ungar. Det var kalt, vi (2) stod på rätt sida av vinden och kunde observera de nästan 40 minuter (ca 13.30 – 14.10). De åt från vegetationen, bara när det kommat människor från andra sidan flydde de.

Och i år (7 augusti 2018) har jag sett en björn på utsidan av Sonfjället park, jag var med cykel, helt plötsligt korsade en björn vägen innan 20 – 30 m!! Det var en av de heta dagarna, klockan 16.45.
(Vägen mellan Magrassen och Torsundberget)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips