Ses vi på Kungsleden i höst?

Hallå alla vandrare. Nu är det snart dax för årets andra fjällvistelse. (den första var fjällklubbens praktiska vinterfjällkurs i februari)

Vecka 36 och 37, närmare bestämt 7/9 till 16/9 befinner jag mig på stugvandring från Nikka till Vakkotavare, och vidare till avslut i Salto. Ville bara kolla om någon annan på forumet är uppe och knallar den tiden. Är alltid kul att träffas IRL. Hör av er i så fall!

Tänkte se om det går att ta sig upp på Keb då... någon som har erfarenhet av Keb i September?

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Kan tänkas att vi möts :) startar från Hemavan 15/8 och siktar på att nå Abisko på 20-25 dagar, sannolikt med en avstickare till Keb.

Då kan det nog hända att vi träffas i Saltoluokta, eftersom jag kommer att avsluta min sarektur där den 16:e och sedan åka tåget hem den 17:e.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Då kan det nog hända att vi träffas i Saltoluokta, eftersom jag kommer att avsluta min sarektur där den 16:e och sedan åka tåget hem den 17:e.
Hej! Är du här på saldo? Har inte sett någon dom skulle kunna vara du... Får kolla runt på båten. Mig känner du igen på den utsirade vandringsstaven och grått helskägg.
///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.