Seriösare sjukvårdskurs

Hejsan
Jag undrar om någon känner till en lite mer omfattande sjukvårdskurs än en vanlig första hjälpenkurs? Vart kan man lära sig sjukvård relativt bra, utan att behöva utbilda sig till sjuksköterska?

Gustav

Ändamålet?

Vad skall du använda kunskaperna till? I vildmarken är det framför allt logistik i form av att transportera larma och hålla den skadade varm och trygg som behövs. Eftersom det är begränsat med diagnostiska möjligheter och behandlingsalternativ så är det lite tveksamt hur stor nytta man har av medicinska kunskaper.

Det finns större anledning att lära sig mera om man sysslar med sporter med speciella scenarier som t ex klättring, dykning skärmflygning etc.

Viktigast är förebyggande åtgärder, som att gå på kurs i t ex skidteknik, forspaddling, kamraträddning eller vad som nu kan vara aktuellt i ditt fall.

Det finns emellertid kurser. Se t ex http://www.fou.sydvast.fi/vigu/Huvudsidan 2.htm

NOLS (National Outdoor Leadership School) i USA har sådana kurser och en svenska Lena Conlan som arbetat vid NOLS ger nu sådana kurser i Sverige http://www.crossinglatitudes.com/wmi.htm

En vanlig första hjälpenkurs är inte att förakta. En sådan kan ges en inriktning mot friluftsliv om den beställes t ex till medlemmar eller ledare i en förening.

Hälsningar Thure (lungläkare)
[Ändrat av thureb 2002-06-22 kl 22:36]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Thure

Tack för svaret.

Jag har gått säkert 5 första hjälpen kurser, om inte mer, de senaste åren. Jag har också gått förebyggande kurser, som kamraträddning osv. Dock kan jag nog bli mycket bättre på det.
Det jag vill ha är mer medicinska kunskaper. Det är inte alltid man kan få räddning. Säg att man befinner sig på mer otillgängliga ställen, med ett sämre räddningssystem än i Sverige.
Man kanske kan lära sig sy, och ställa bättre diagnoser än vad som nu är möjligt och ge medicin efter det. Allt möjligt.
Det jag vill ha är en mer ingående utbildning.

Re: Ändamålet?

thureb; sa:
Vad skall du använda kunskaperna till? I vildmarken är det framför allt logistik i form av att transportera larma och hålla den skadade varm och trygg som behövs. Eftersom det är begränsat med diagnostiska möjligheter och behandlingsalternativ så är det lite tveksamt hur stor nytta man har av medicinska kunskaper.

En vanlig första hjälpenkurs är inte att förakta. En sådan kan ges en inriktning mot friluftsliv om den beställes t ex till medlemmar eller ledare i en förening.

Hej!

Jag instämmer med Thure - och har full förståelse för nyfikenheten kring kunskap om hantering av kriser och vettigt omhändertagande av skadad, sjuk eller stressad.

Vad gäller de olika första hjälpen-koncept för lekmän som finns i Sverige idag, så är det ingen större skillnad på vare sig Röda korsets kurs Sport- och fritidssakdor eller Crossing Latitudes utbildning i Wilderness First Aid med flera. I enstaka fall finns det läkare som tar sig an att sprida idéer om bland annat nödtracheotomi (koniotomi) och sutur - men det hör till sällsyntheterna.

Ett seriöst alternativ är att söka delta i Försvarets Sjukvårdscentrums utbildning Första hjälpen i extrema miljöer om fem poäng som skall ges i samarbete med Karlstads Universitet och Försvarets Överlevnads-skola. Liknande samverkan finns mellan Norrlands Universitetssjukhus, Norrlands Dragonregemente och Räddningsverkets skola (Sandö).

Ännu ett alternativ är självklart att läsa grundläggande kurser inriktade på biomedicin eller friluftssäkerhet etc vid någon av landets högskolor eller universitet.

Slutligen, och kanske bäst ändå, är möjligeheten att som ett kamratgäng söka kontakt med Röda Korset, Civilförsvarsförbundet, Brandskydds-föreningen, Försvarsmakten och några läkare för att tillsammans reda ut vad, när, hur och varför man vill lära - och sedan ordna en studiecirkel eller motsv. (Som Thure var inne på.)

Detta var några spontana idéer - hastigt nedplitade!

Vänligen,
Claes
Sjukvårdsinstruktör, K 4

[Ändrat av Tovetjaern 2002-06-23 kl 16:00]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips