Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en

Införskaffade förra veckan en GPSmap 64s ny i kartong som en gammal dam vunnit på en pimpeltävling i vintras. Köpte till via Outnorth fritidskartan norra sverige på både DVD & microSD. Följde alla instruktioner vid installation i dator, stoppade in SD kortet i GPS'en. Kom till läget att knappa in produktkoden, ingenting hände.... Upptäcker att Garmins hemsida för registreringen inte stöds av Crome, ändrar så att Explorer är förvald som webbläsare. Japp! helt i sin ordning så funkar det, jag knappar in allt som krävs, svaret blir att min "produkt" är reggad. Men det jag missar är den 25siffriga koden som ska genereras i Basecamp. Så det ända som kom upp var baskartan, jag kan inte välja fritidskartan i gps'en. Men jag ser den i listan på basecamp ibockad under "hantera kartor". Hittade sen på garmins hemsida min 25siffriga kod som jag i efterhand lagt in, men det står nu istället för "låst" bakom fritidskartan "oautentiserad"!
Hur f..n går jag vidare med detta???
 
Absolut ska jag göra det! Men man blir lätt frustrerad över att det ska göras så j..a krångligt. Ska det vara så svårt att göra det enkelt även för en hyfsat normalbegåvad ;-) Än så länge hittar jag ju i alla fall hem utan gps :-D
 
Krångligt är det minsta man kan kalla det och dyrt som bara den, dom driver ju kartorna in i händerna på piratkopiering så gott dom kan.
500 för varje kartdel och jätteenkelt att lägga in dem i GPS-en skulle det vara.:(
 
Prova med Firefox

Jag har också haft problem med att låsa upp kartor med Internet Explorer. Jag har då använt Firefox och tillfälligt angett den som min Internet standardläsare för att kunna låsa upp med hjälp av den. Det har fungerat bra hittills
Bertil
 
Hade kontakt med Garmin support igår em. Det visade sig att dom var tvungna att skicka en upplåsningsfil :-S Damen förklarade att det är så ibland, men hon visste inte varför...
Så nu funkar det iaf i GPS'en!!! Men kartmaterialet i datorn är lika utförlig som grundkartan som är fabriksinstallerad i apparaten.
Blir nog en vända till med supporten, för man vill ju ha samma detaljnivå på båda enheterna kan man väl tycka....
 
Du kan alltså inte i Basecamps rubriken "Kartor" klicka i din karta? (står troligtvis en bock för din standard karta)
 
Återigen FIREFOX!

Gör så här:

Installera Firefox

Gå in i kontrollpanelen, Standardprogram, Ange dina standardprogram. Markera Firefox och klicka på Ange det här programmet som standardprogram.

Ta reda på serienumret för din GPS. Det finns under batterierna. Anslut GPS'n till datorn.

Starta BaseCamp. BaseCamp bör då visa att kartor måste låsas upp. Välj då att göra det Online. Firefox kommer då att startas. Fyll i de uppgifter som krävs, dvs GPS serienr (Device serial number), kartans nummer (Product Key/Coupon Code) dvs det nummer som finns i förpackningen till din karta. Unit Id bör vara ifyllt automatiskt. Klicka sedan på Unlock Map.

Detta har fungerat för mig när t ex kartan i BaseCamp angetts som Unauthorised.

Bertil
 
Grejjen är att sen jag fick upplåsningsfilen så står kartan som upplåst. Jag förde över kartmaterialet till gps'en där jag har full detaljnivå, bra så långt. Men på kartan i datorn är det endast stora vägar och järnvägar som syns, får oxå upp poi's som är i kartan om jag söker. Men det är noll och intet i detaljnivå som i gps'en. Jag förstår inte vad skillnaden ska betyda eftersom kartan är laddad från dator till gps....
 
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl ställa in detaljnivån på kartan i basecamp? Likaså i gpsen? Testa att höja ett par snäpp, kan bli mer tungladdat när man bläddrar runt, men detaljerna kommer fram.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...