Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring

kapar tråden då jag letar efter en liknande tur, fast det ska vara en stugtur. Antingen rundvandring eller att man kan gå bort och ta bussen tillbaka till bilen. Det får gärna vara spektakulär natur med höga berg att gå emellan.

Jag har svårt att hitta den turen i Sverige, om du inte kan tänka dig flyga tillbaka till utgångspunkten med helikopter? Norge däremot erbjuder möjligheter som du beskriver, ex Rondane runt med start och mål vid parkeringen vid Spranget. DNT's hytter erbjuder rabatt till STF medlemmar då du skrev att du ville gå på stugtur. Du passerar flera 2000+ meters toppar vilka även är relativt lätta att bestiga och njuta av utsikten vid vackert väder (ex Rondeslottet, Storronden mfl).

Just nu står det mellan Nikkaloukta-Saltoluokta, Saltoluokta-Kvikkjokk eller Ammarnäs-Hemavan. Som sagt, seminybörjare och nybörja båda med god fysik, tänker oss 4-5 dagar ungefär. Det vi är ute efter är väl egentligen det som är vackrast och lättillgängligast, om man ska vara kortfattad.

Från Ammarnäs går det att rida ett par dagar ut på fjället...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är svårt att hitta bra vandringar i norrlands fjällvärld på mindre än en vecka, då de flesta turer är lite längre. Jag har dock tre konkreta tips att ge er:

1. Vakkotavare-Nikkaloukta (Vakkotavare-Teusajuare-Kaitumjaure-Singi-Kebnekaise-Nikkaloukta).Trevlig och vacker tur som inte alls är lika trafikerad som norra Kungsleden.

2. Kvikkjokk-Staloloukta (Padjelantaleden). Denna tur kräver dock att ni bokar helikopter (Fiskflyg) tillbaka till Kvikkjokk om ni inte vill fortsätta hela turen upp till Ritsem.

3. Vindelfjällen Ammarnäs-Hemavan.

Mitt tips är att ni avvaktar med Sarek tills ni skaffat lite mer erfarenheter;)

Håller med om att Vakkotavare - Nikkaloukta låter perfekt för er! Så vacker vandring med möjlighet till bastu på sina ställen. :)
Om ni börjar från andra hållet kan ni avsluta vandringen med trerätters på Saltoluokta.

Det måste väl vara mycket kortare att ta er till Hemavan än Nikka och Sarek? Är det inte bara 35 mil till Hemavan, kommer inte riktigt ihåg men vi körde just från Skellefte till Klippen som ligger nära Tärnaby. Ser jäkligt fint ut där med Artfjället och Syterskalet m.m. Dit vill jag någon gång men jag har toklångt med bil från Stockholm, håller mig till Jämtland.

kapar tråden då jag letar efter en liknande tur, fast det ska vara en stugtur. Antingen rundvandring eller att man kan gå bort och ta bussen tillbaka till bilen. Det får gärna vara spektakulär natur med höga berg att gå emellan.

Kanske Abisko-Nikkaluokta då? Åk till Kiruna. Tåga till Abisko o vandra. Därefter buss åter till Kiruna.

Just nu står det mellan Nikkaloukta-Saltoluokta, Saltoluokta-Kvikkjokk eller Ammarnäs-Hemavan. Som sagt, seminybörjare och nybörja båda med god fysik, tänker oss 4-5 dagar ungefär. Det vi är ute efter är väl egentligen det som är vackrast och lättillgängligast, om man ska vara kortfattad.

Vill ni prova på oledat lite light så kan jag föreslå en tur mellan E95 söder om Vuoggatjålme och via Vindelkroken och Ältsvattnet över norra delen av Norra storfjället till E12. Fin tur, inte världens mest spektakulära toppar, men man kan räkna med att vara själv, iaf då man kommer längre söderut. Tar dock lite mer än 5 dagar (6-7 kanske?).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips