Segling på Östkusten

Hej jag är nyinflyttad till Gotland och undrar vad för slags båt som kan vara bra på denna sida sverige. Jag har ingen erfarenhet av dessa vatten men har seglat en del på västkusten, hoppas på förslag på båttyper (helst i trä eftersom jag är van vid det) mvh katarina

Skärgårdskryssare

Om du vill ha en träbåt så rekommenderar jag en Skärgårdskryssare. De är väldigt läckra att se på och är extremt snabba i lätt och medelvind. Skärgårdskryssarna och främst de mindre är egentligen inte helt lämpade för hög sjö och hård vind med sina låga fribord, men i kustnära vatten är de utmärkta.
se Svenska Skärgårdskryssarförbundet http://www.sskf.se
eller Sail Yacht Society sys.websajt.nu

mvh Linus Ström
Sk 22 Inga-Lill

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Folkbåt kanske?

Kanske kan folkbåt vara ett alternativ. Fin att se på, någorlunda billig och ett rykte om att vara sjövärdig. fast varför träbåt? För att du är van, skrev du, men det kan väl inte vara så stor skillnad mellan trä och plast? Vad vet jag....

En skärgårdskryssare är nog inte så lämplig på Gotland eftersom det är fråga om segling på öppet hav till största delen. En skärgårdskryssare gör sig nog bäst i..ehh...skärgården. (hmm...det är nästa som om det hörs på namnet...)

//Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips