Segla kajak med drake??

Någon som provat?

Jag har sytt och grejjat lite (NPW kite), men inte hittat en drake som är lätt att handskas med från kajaken.
Bäst vore antagligen en sådan typ som kite surfarna använder, men mindre. Man kan ladda ner mönster för att sy själv: http://zeroprestige.org/

Någon som har erfarenheter?
Hur stor skall man satsa på?

Mvh Johan Linder
 
Snälla Johan det är VingPADDEL som gäller!!!!!!!

vingPADDEL!!!!!!!!!
vingPADDEL!!!!!!!!!
vingPADDEL!!!!!!!!!
vingPADDEL!!!!!!!!!
vingPADDEL!!!!!!!!!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
JohanPerLinder; sa:
Någon som provat?

Jag har sytt och grejjat lite (NPW kite), men inte hittat en drake som är lätt att handskas med från kajaken.
Bäst vore antagligen en sådan typ som kite surfarna använder, men mindre. Man kan ladda ner mönster för att sy själv: http://zeroprestige.org/

Någon som har erfarenheter?
Hur stor skall man satsa på?

Mvh Johan Linder

Jag tror att passlig kite för kite-segling med kajak är t.ex. Stinger 1,8m2 träningskite från Ocean Rodeo http://www.oceanrodeo.com/trainer.shtml Den är som en "fullvuxen" kiteboard kite med luftkanal som håller den i form och flytande. Med en kiteboard kite kan man också kryssa i mot vind, men stabilisatorer med sidoköl ska man nog då ha.
ÅF i Sverige är http://www.kitesweden.se

mvh
Lill-Klas
 
Tack för alla tips!
Ja det finns en hel del segelriggar för kajaker (se Sea Kayaker tidningen från tidigt i år, där testas ett 10-tal varianter).
(Issue 105, Apr. 2005, page 30: “Working Wind: 13 Kayak Sails Reviewed” by Christopher Cunningham: Gear review, kayak sails, sailing)

Mitt mål är att:
* Ha en drake för att undvika krängande moment och utriggare
* Kunna segla halvvind och på sikt kryssa mot vinden (Med något centerbord).
* Både 'sätta segel' och ta ner det i kajaken på havet

Det verkar som enda lösningen är en liten modell av kite-surfarnas modeller som kan starta/landa på vatten.
Dessvärre får man nog börja med att bygga roder på kajaken, för det lär behövas...

Mvh Johan
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
JohanPerLinder; sa:
Tack för alla tips!
Mitt mål är att:
* Ha en drake för att undvika krängande moment och utriggare

Intressant tanke
Hur blir momentet uppåt och hur kommer kajaken att fungera mot vattnet?
dvs hur mkt kommer fören att sjunka neråt när draken drar uppåt ?

Jag kan tänka mig att forskajaker kan fungera, men jag har svårt att tro att en långfärdskajak kan fungera med drake. med segel så sitter ju seglet i sig en bit framför mittpunkten. vilket gör att det är fören som drar.
emedan med en drake som du håller i så blir det ju du i mitten som håller och halva kajaken drar och halva skjuter på.
 
Varför krångla till det?

Själv har jag på undanvind under flera år använt ett vanligt paraply med en diameter på ca 1,5 m.
Fungerar alldeles utmärkt och är enkelt att både fälla upp och avbryta seglingen med.
Förvaras framöver uppe på däck under det nät som finns på min kajak (Prion Seayak).
Funkar fantastiskt bra upp till ca 8 m/sek, sen bör man nog låta bli...
Väcker en del uppmärksamhet, men vad gör man inte för "publiken"...
Skämt åt sido, man syns verkligen och behöver definitivt inte vara rädd för att bli påseglad!
 
Dragpunkten balanserar du upp genom att montera ett block på lämpligt punkt föröver som linan från sittbrunnen för löpa igenom ;-)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.