Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är ingen större skillnad på Ocean och Offshore.
Ocean e knappt långsammare eller marginellt mindre lättdriven. Största skillnad tycker jag e roderpedaler mot offshorens tvärgående pinne. Smaksak !
Nackdel med Ocean (tycker jag) är att man tappar packutrymme i främre skottet samt att det blir bökigare att komma in i skottet.
Men vill man krypa ner i kajaken så köp Ocean men jag skulle aldrig göra det.
Jag väljer enkelt Offshore framför Ocean
Det är nog en av dom lastdrygaste kajakerna plus lätt att lasta med stora luckor och att innerutrymmena i skotten är så "rena" och stora.
Den är väldigt skön att surfa med. (Dels pga roder.)
Vissa har här sagt att den är rank jämfört med andra kajaker.
Jag har paddlat den med U-sitsen och tycker inte att den är rank. Jämfört med andra havskajer tycker jag den ligger på den stadiga sidan. Man kan dock uppleva den något vickig olastad med vågor något snett bakifrån.
(Jag har paddlat mycke och länge.)
Jag har heller aldrig upplevt att skotten eller luckorna varit otäta. Är man noga när man sätter på luckorna så håller dom tätt.
Det är en mycket trevlig kajak och trivs man med den efter några timmars testande så köp den!
Det finns dock några nackdelar med den;
Stampar en del i motsjö.
Man måste i princip köpa neoprenkapell till den för att det inte ska komma in så mycket vatten i sittbrunnen. Neopren kapell kostar rätt mycket.
Om man har standardrodret så måste man vara försiktig när man backar vid grunt vatten.
Inte lika mycket kroppskontakt med kajken som andra havskajaker med liten sittbrunnsöppning.
Man får inte samma känsla som andra tex engelska havskajaker som känns mera lekfulla. Offshoren är mera raktfram paddling.
På plussidan blir ju så klart att det är väldans lätt att komma i och ur kajaken.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer