Ocean cockpit vs keyhole

Har haft två kajaker med ocean cockpit och två med key hole. Fattar helt ärligt inte genomslaget för key hole. Visst, de två första gångerna är det bökigt att komma ner i en liten sittbrunn men sen är det ju en kakbit. Är 50+ så att vara vig är inte ett av skälen att jag föredrar den mindre sittbrunnen. Eventuellt vatten från paddeln hamnar på fördäck i stället för i knät och det är generellt lättare att få till ett tajtare kapell med ocean.

För en grönlandskajak för roll är det jo helt OK, men annars nej tack.
Bara den lilla detaljen att självräddning är mycket enklare med keyhole gör att den vinner i mina ögon hands down. Att jag kan ha ett effektivare benarbete och att in/utsteg är mycket bekvämare är bara en bonus.
Men, smaken är som baken.....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips