Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat?

Cellplast räcker inte

Om du har ett vanligt cellplastunderlag på ca 10 mm så bör du nog ha isolering i ditt 10 cm underlag också. Annars blir det kallt om det kryper ner mot 0-strecket Cellplastunderlaget har ett r-värde under 2.
 
Om du har ett vanligt cellplastunderlag på ca 10 mm så bör du nog ha isolering i ditt 10 cm underlag också. Annars blir det kallt om det kryper ner mot 0-strecket Cellplastunderlaget har ett r-värde under 2.

Ja, förnuftet säger isolering! Det får nog bli så. 425g, R 3,8 är ju ändå ok. Nån stans måste dom ha sparat vikt, deras Ultra Light Insulated Mat, också i mellanstorlek, väger 480g, R 3,3, 5cm tjock.
 
Sea to Summit Ether Light XT Insulated Mat Large Dam

Jag tänkte köpa in detta underlag nu under Black Friday och använda det i skogen i vinter, jag återkommer med utvärdering så snart jag testat det!
 
Nu är det testat!

Är fortfarande lite osäker på R-värdet. Materialet är kallt. Jag känner ingen som helst värme "stråla" från liggunderlaget, som man kan känna från cellplast, nämnda solskydd eller från mitt Therm-a-rest anniversary. Är osäker på om jag skulle välja detta till en kyligare höstvandring.

Återkoppla gärna, ni som testar i minusgrader!

Jag köpte herrmodellen med R-värde 3,8 och har nu sovit en natt ute i -4 C, en temp som inte borde vara nån match för ett sådant R-värde. Trots ett R 2,2 cellplastunderlag i botten så var det kallt! Efter att par timmars vridande i sovsäcken steg jag upp och bytte plats på underlagen, nu med cellplasten överst, och då blev det skönt och jag kunde somna.

Det är inte första luftmadrassen jag upplever är kallare än vad R-värdet gör gällande, och har därför alltid cellplastunderlag överst i kallt väder. Man kan ju roa sig med att fundera över vad det beror på, och om R-värde på luftmadrasser ens kan jämföras med cellplast.

I övrigt var det väldigt bekvämt och bara det plus den låga vikten gör det trots allt värt att behålla. Jag inser dock att det inte verkar funka att addera R-värdet till de övriga underlagen, vilket möjligen begränsar hur jag kommer att använda det som vinterunderlag.

Edit. Jag kan tillägga att Expeds schnossel pumpsäck passar till ventilen, om man råkar ha en sådan. Den medföljande packpåsen med inbyggd pump lämnade jag hemma, den inte går använda som drybag och tillför inte annat än 50 g extra.
 
Blev ett Exped Downmat 7 LW istället

Det blev inget StS av denna modell.

Då XXL sålde ut Exped Downmat 7 LW för 1319 kr så kände jag mig dragen till det då det har ett R-värde på 5,9.

Skall provas i helgen!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...