Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag

Problemet med R-värde för uppblåsbara liggunderlag är att de mäts under i mitt tycke orealistiska förhållanden. Underlaget är maximalt uppblåst och verkar inte belastas nämnvärt när mätningen genomförs.

 
Problemet med R-värde för uppblåsbara liggunderlag är att de mäts under i mitt tycke orealistiska förhållanden. Underlaget är maximalt uppblåst och verkar inte belastas nämnvärt när mätningen genomförs.
Håller på sätt och vis med. Men meningen är ju att få fram ett värde på värmeledningsmotstånd hos liggunderlaget. Och det får man med en enkel standardiserad mätmetod. Om jag fattar rätt så säger han att uppmätt R-värde inte är någon temprekommendation alltså hur pass bra ett liggunderlag funkar i praktiken. För att komma från R-värde till komforttemp använder Thermarest sina tumregler.
 
R-värde är väl ett grovt sätt att jämföra olika liggunderlag, och hur mkt de isolerar. Men det säger ingenting om vilket R-värde man behöver i -15C på snö eller på marken eller på granris. Eller hur det funkar med ett cellplast och ett uppblåsbart. Det måste man nog prova ut själv - olika personer är ju olika frusna av sig oxå, och sovsäck påverkar såklart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.