SEA KAYAKER testar svensk kajak..........

Ja, jag kanske tog i. Men det jag tröttnat på är alla som tror sig veta vilken kajak, fabrikat eller typ som är bäst, eller snarare sämst. Här på forumet så har det förekommit en hel del vansinniga inlägg gällande val av kajak.

Ett exempel. En som är sugen på att testa på havspaddling skrivet på forumet och frågar efter en lämplig kajak. Ett av svaret man med största sannolikhet får är att man ska bygga en egen efter gamla eskimåritningar………….. Ursäkta, men har man inte huvudet under armen då? Bara därför en person vill paddla behöver ju inte betyda att denna är kapabel eller intresserad av att bygga en.

”Kalle, ska du med ut och paddla i helgen?” Varvid Kalle svarar ”Nä, jag hinner inte bygga en kajak………”

Som jag ser det så finns bara ett seriöst svar på frågan vad man ska välja för kajak, testa, hyr, låna, prata med andra som paddlar.

Gällande Point65. Japp, den har inte samma finnisch som VKV, Kajak Sports kajaker osv. Men, har en vanlig paddlare behov av det? Är det värt att lägga ner dubbla pengen för att komma ut och paddla? Beror så klart på vilken ekonomi man har. Jag förstår de som slår till och skaffar en engelsk, svensk eller finsk kajak. Men det som jag inte förstår är hur en del kan döma ut kajaker de uppenbarligen bara tittat på.

Är inte det viktiga att man trivs med kajaken och får möjlighet att komma ut i havet och uppleva Sverige från dess vackraste sida?

Jag kommer säkert att byta kajak om några år. Inte på grund av att jag är missnöjd, men det är ju alltid kul med något nytt.

Ta också och titta på http://www.paddel.nu
 
Precis som Lasse är jag ägare till en Point 65, och är precis lika nöjd som honom. Självklart kan inte finishen vara lika bra som på en kajak som kostar nästan det dubbla, och inte heller de sinnrika detaljerna som många andra dyrare kajaker har. Men desto bättre då, för oss som inte har tummen helt mitt i handen, och kan få konstruera smarta lösningar skräddarsydda efter våra egna behov. Och fortfarande har en kajak som kostar en bråkdel av tex VKV:s.
Och ärligt talat, huruvida kajaken är snygg eller inte...??

Men smaken är som vanligt delad i såna här frågor och det får man ju respektera. Och diskussionen har ju dragit fram en del "intressant(??)" fakta. Vi får verkligen tacka t ex Hassex får hans oerhört viktiga förstå-sig-påar inlägg att Point-kajaken är 5,25 och inte 5,10 och för hans jämförelse mellan VW och vad var det, Volvo eller. Det är såna där fakta som verkligen får livet att kännas värt att leva, och som man har stor glädje av (???) när man rundar Svenska Stenarna en sensommardag i augusti. Du är verkligen duktig Hassex!
 
Point65-ägarna har vaknat! Rolig debatt med försök till sarkasmer.

Det är nog ingen som ifrågasätter att det är bra med kajaker i alla prislägen.

Inte heller är det någon som är förvånad om billiga kajaker inte har alla finesser, eller om lågpriskajakerna inte har samma finish som dyrare kajaker.

(I en annan debatt har Point65s ägare Richard Öhman just skrivit sitt första inlägg till utsidan och påpekar att blekta kajaker är snygga ... detta som svar på att tidigare debattör ansåg att taskigt hantverk i en lada resulterar i blekta kajaker)

Vad jag stör mig på är Point65-marknadsförarnas snyltande på dyrare kajakers image, deras försök att framstå som likvärdiga med överlägsna produkter.

Visst går det aldeles utmärkt att paddla med estniska kajaker, men de är inte hederligt marknadsförda.

Och käre Richard Öhman, kan du inte presentera den berömde svenske "naval architect" som skapat Point65? En såpdan skeppsbyggarmästare måste ju uppmärksammas!

/Wes
 
Förstå-sig-påare jajamensan

Hoppas verkligen för mina kunders skull att jag är en förstå-sig-påare annars kunde dom ju lika gärna köpa ritningar hos en varmkorvgubbe. Vilket skulle vara lika bra som att köpa varmkorv av mig :)

Först och främst jag har aldrig sagt att man inte kan ha roligt i en Point kajak eller att dom skulle ha några större kvalitets brister man får helt enkelt det man betalar för varken mer eller mindre. Sedan är det upp till var och en att avgöra vad man har för krav på sin kajak punkt slut.

Det jag vände mig emot i mitt första inlägg är att jag tycker att deras marknadsföring haltar lite.

Visst har 15cm längdskillnad en stor betydelse för hur kajaken kommer att uppföra sig. 15 cm längre vattenlinje gör att man blandannat kan ta med sig 5kg mer last. Ser man på alla båtar som är ritade efter någon regel som har längdbegränsningar ser man att dom alla har raka för och akterskepp för att kunna utnyttja längden maximalt. En seriös konstruktör skulle kunna sälja sin mor för 15cm längre vattenlinje.

Personligen blir jag alltid glad när jag möter andra paddlare oavsett i vad för kajak dom sitter i.

Hasse
 
Jag var inte i mitt inlägg ute efter någon person utan efter en trend bland en del som skriver inlägg här på utsidan, att vissa kajaker är ”fina” och andra rena lurendrejeriet. Mitt förra inlägg var snarare en summering av iakttagelser jag gjort under den tid jag deltagit i forumet.

Att Hassex (Hans) har mycket ingående kunskaper gällande kajaker och hur man på bästa vis bygger dessa betvivlar jag inte en sekund. Pont65 kan säkerligen glida på sanningen gällande Svenska båtbyggare och längden på kajaken, jag har verken mätt min kajak eller forskat i sanningen gällande vem som ritat kajaken, så det kan säkert stämma det som påstås.

Till saken hör dock att killarna på Pont65 alltid givit 110% service, inget av de saker jag handlat av dem har på något vis gjort mig missnöjd. Däremot så har jag försökt göra affärer med andra i branschen som enligt många skulle vara mer seriösa, men blivit behandlat mycket märkligt. Bland annat så beställde jag en kajak byggsats (Ej av Hassex), vilken aldrig dök upp och när jag frågade så fick olika besked var gång gällande orsaken till att jag ej fått sakerna levererade. Gissa om jag efter 6 mån avbeställde byggsatsen. Av en av de största kajak försäljarna i Sverige försökte jag vid två tillfällen beställa tillbehör. Första gången så ”försvann” paketet på posten. Märkligt nog så fanns det ej heller något inlämningsnummer på paketet. Andra gången så fick jag en faktura men inga prylar.

När man som jag bor i en del av landet där det inte finns någon som säljer kajaker eller tillbehör så är man helt beroende av leverantörer som skickar de saker man beställer. Hittills så har jag hittat en som skött detta till 100%.

Turligt nog så jobbar jag i Stockholm någon dag per vecka så att jag vid behov kan besöka andra också för att köpa saker direkt över disk när det är saker som inte Pont har i sitt sortiment.

Blev ett långt brev, men jag är, liksom andra som bor utanför de större orterna väldigt beroende av seriösa leverantörer för att kunna utöva vår stora hobby, att paddla. Därför känner jag mig lite tvingad att ta Point i försvar. Japp, de kan säkert ha farit med osanning gällande vissa saker, men de har en prisvärd produkt och en 110% service.

Jag är också glad när jag möter andra paddlare, bara de ger #¤#¤# i att fråga hur man kan ge sig till att köpa en kajak från Estland.........

Paddla lungt!
 
Det finns även "såkallade kvalitetskajaker" med problem!

Nordkapp Jubilee hade inte så hög kvalitet när den kom ut. Man var tex tvungen att beställa den förstärkt i botten där den var alldeles för tunn då den e så flatbottnad. Fikaskottsluckan var nästan omöjlig att få upp. Sittbrunnen läckte in vatten och var taggig på insidan på flera ställen.

Annars en mycket trevlig kajak.
 
Bra eller dålig

Är point en skit kajak eller vad !
Kajaken fick inte så bra omdömen i friluftsfrämjandets
test.
Men i Sea kayaker verkar den ganska bra.
Vad ska man tro!
Ska jag köpa en Artic från kanot bryggan eller en point65.
Eller är det ingen skilnad på dom.
Har hört att swima har nya kajaker av egen design
som är billiga med.
Är det ett alternativ till dom här två?.


Kajak novis.
 
Tärna, det tog mig ett tag att hänga med i den här debatten. Det som de klagat på är egentligen inte kvalitén på point65 utan deras marknadsföring.

Point har som många andra produkter haft barnsjukdomar. Tex de tidigare luckorna va inte täta, idag har man Kajak Sports luckor, vilka är samma som sitter på en uppsjö dyra kajaker, tex Artisan m.f. Äldre modeller av Point har haft tagit in vatten via genomföringen av vajern till skedan. Vilket också är åtgärdat.

Jag har testat en hel del olika kajaker och är mycket nöjd. Har också bekanta som har Point av olika årgångar, helt klart så är en nypoint en mycket prisvärd kajak.

Jag paddlar ca 30-40 dagar per år så jag har varit med om en hel del i kajaken. Både fint och tufft väder.

Med andra ord, att välja bort Point p.g.a kvallitet är inte att tänka på. Däremot så behöver inte Point vara rätt kajak för just dig. Bästa lösningen är att testa de olika. Båda de företag du nämner i ditt inlägg låter dig prova kajakerna (Svima och Point). Sedan när du kanske till slut, hyr dem någon dag (kanske inte samtidigt) och ta någon dagstur. Det är ofta först efter någon timme i kajaken som du märker hur bra du sitter i den,

Samma kajak kan uppleva helt olika av olika personer. I Point sitter jag himla bekvämt, medan jag ej lyckats hitta en bekväm sittställning i flera av Prion´s kajaker. Andra tycker att Point är himla obekväma.

Lycka till med ditt val. Vilken kajak du väljer är en himla personlig sak, det viktigaste är att du trivs med den, inte vilket märke det står på den!
 
Dolphin

Hej Hasse?

Såg Trapper Dolphin på Ute-mässan, är det din skapelse?
Tyckte att kajakskrovet liknade Lisans utmärkta sjövärdiga skrov men med ett mer välutrustat däck. Har jag rätt i min iaktagelse?

Mvh
Uffe
 
Nja

Dolphin och Lisan har helt olika koncept men vänder sig till samma målgrupp folk som vill ha en sjövärdig långfärdskajak.

Dom Lisa paddlare som provat Dolphin har varit väldig nöjda och uppskattat Dolphins modernare koncept.

Gennerelt har Dolphin högre sekundär stabilitet än Lisan som är märkligt rank för sin bredd. Dolphin är också någon mer lättdriven.

Man kan förstås babbla på i evigheter men bäst är förstås att provpadla själv.

http://www.trapperkanot.se/projekt.htm

Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sea kayaker testar nya Artisan Millennium Paddling allmänt 0
manlan Lästips - svenskt i Sea Kayaker Paddling allmänt 1
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
Vaxholmarn Aquarius Sea Lion Paddling allmänt 7
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
manlan Sea sock Paddling allmänt 3
salgo60 Sea Kajak sailing Paddling allmänt 9
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
jonoi sea eagle? Paddling allmänt 1
crilee Sea Vanquish packning Paddling allmänt 9
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
j juice smögen kajak- sea cruiser Paddling allmänt 0
ubbe1 Sea Lion Fastnet Paddling allmänt 1
olmar Paddling i Sea of Cortez! Paddling allmänt 2
Anders M DKV-Calendar 2002, European Sea Kayaking Events Paddling allmänt 0
olmaka "Sea-Wings"/ VKV-stabilisatorer med remfeste? Paddling allmänt 1
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Sea kayaking in Norway Paddling allmänt 1
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
SEA LION FASTNET Paddling allmänt 0
ej Estländska kayaker Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.