SEA KAYAKER testar svensk kajak..........

Det hör inte till vardagligheterna att en svensk kajak blir testad men i senaste nummret har dom tagit sig an
Point 65 North K1R så här skriver dom:

+Ganska snygg och lätt att bära.
+skön sits med bra stöd.
+kurs stabil.
+En för med stor flyt kraft (dyker inte så lätt.)
+Ganska snabb: lätt paddling 4,5 knop,hård 5,25 knop.
+Brochar långsamt.
+Mycket lätt rollad.

-Ful plastning i sittbrunn.
-Bärhandtag släpar i vattnet.
-Dåliga snoddar för kartan.
-Svårt att luta sig över akter däck ordenligt.
-Lite dåligt med stabiliteten tom men ok med last.
-Inte helt bra knägrepp under däck.
-Problem med roder och dess linor.
-lite vatten läckte in i kajak sport luckan fram.

Vill ni läsa mer köp en i mitt tycke bästa paddlings
tidning som finns.

http://www.seakayakermag.com/



[Ändrat av rexpilen 2001-05-24 kl 00:53]
 
Inte riktigt svensk

Point kajakerna byggs och konstrueras av en fristående firma i Estland. Svenska Point är bara en återförsäljare det finns andra åteförsäljare i dom andra Scandinaviska länderna.

Att kalla Point kajakerna svenska är lika riktigt som att kalla Wolksvagen Golf en svensk bil bara föra att den säljs av en svensk återförsäljare VAG.

Nu ändrar inte detta kajakens egenskaper och Estländarna är bra yrkesmän

Hasse
 
Svenskt.......

Ja det kan diskuteras:
Kajaken byggs i Estland men i Sea kayaker är den delvis
Svensk.
Så här står det: Point 65 N bots are disigned by swedish naval architects in cooperation with world-ranking Estonian paddlers.
Built under supervision of swedish advisers.

Att kajaken sedan är ganska trist är en annan sak!
 
Ha Ha Ha Ha Ha

Jag känner dom som hjälpte Estländarna och dom är trevliga men garanterat inga "Naval Designers" Däremot skickliga glasfiber yrkesmän. Dom hjälpte Estländarna att komma igång och få fram en produkt som gick att sälja. Konstruktionen var klar redan från början. Estländarna tackade för hjälpen genom att låta säljrättigheterna gå över Till Point.

Jag vet att det här kan komma som en chock men tro inte allt som står i reklamblad, tidningar, Internet.

Ibland är det faktiskt inte helt sant

Japp kajaken är faktiskt ganska trist och inte 5.25m lång utan 5.1m

Hasse
 
Haha

Ja att kalla point 65 svensk är ju ett skämt. Det är en riktigt medioker kajak som hypas av sina (svenska) marknadsförare.

Det verkar som det har funkat hos en del nybörjare, folk har fått för sig att man ska jämföra Point65 med anrika högklassiga SVENSKA kajaker som VKV.

Snarare ska man jämföra Point 65 med polska och ryska plastprodukter.

Inget ont om såna men gå inte på allt de käcka marknadsförarna säger.
 
trist?

Jag är bara lite nyfiken på vad det är som är så trist med point65 kajakerna. ???

Vidare så skulle jag vilja säga att man när man jämför kajaker så måste man ju även se på priset. Att jämföra en point65 kajak med någon kajak som kostar det dubbla och sedan förvänta sig att den skulle hålla samma kvalité och finish är ju som att förvänta sig att en Skoda skulle hålla lika hög kvalité och finish som en Mercedes eller BMW. eller?


[Ändrat av Hudson Haak 2001-06-03 kl 16:03]
 
Hmmm...

Vad är det för fel på polska kanoter? Trots allt tog kajaker och kanoter från Plastex (polsk tillverkare) hem merparten av alla medaljer i senaste OS!

"En nöjd Plastexägare"
 
SKÄRP ER!!!

Point duger gott åt största delen av Svenska paddlare. Jag har en Point och är mycket nöjd. Största delen paddlare jag känner som har både VKV, engelska, Finska eller andra ”fina” kajaker paddlar bara bråkdelen så mycket som jag gör. Det ligger massor av ”fina” kajaker som bara används någon gång per år på kortare turer.

Jag har min kajak för att paddla och uppleva saker. Inte för att ha det värsta, bästa eller snyggaste. Point är en prisvärd, välfungerande kajak. Om den sedan är designad i Sverige eller ej torde vara ganska ointressant. Är den sämre om den är designad i Estland? Skärp er!

Ni som vet så mycket om Point. Har ni paddlat den? Jag har massor av dagar i den och kan varmt rekommendera den. Jodå, jag har testat en hel del andra kajaker, även de ”fina”. Men valde att satsa pengarna på annat än att ha det värsta i kajak väg. Tex tält och andra saker för att ha det bra på turerna.
 
coola ner lite själv :)

Det är väl ingen som sagt att den skulle vara sämre för att den är designad i Estland. Dom ända som värkar vara besvärade av det Point folket själva eftersom man mörkar med detta.

Vad har svenska paddlare gjort för ont? eftersom dom skall dömmas att för evigt paddla Point kajaker :)

Det kommer alltid att divideras vilka märken och kajaker som är bäst åt detta kan man inte göra så mycket.

Och sund konkurens gynnar ju bara paddlarna som får fler kajaker att välja mellan

Hasse
 
Hmmmm

Intressant att den som hackar mest pŒ Points kajaker bygger och sŠljer ett konkurerande mŠrke. KŠnns ganska oserišst...

/tomas
 
Hejsan

Om det är mig du menar, även om jag tyckte att VKV killen var mer rabiat.

Så visst har jag ritat en Kajak till Trapper. Men jag ritar även till vem som helst bara man betalar (inte så mycket men ändå) Jag har ett helt annat jobb som står för min försörjning

Även om kanotritandet är ett fantastiskt roligt extra knäck.

Personligen har jag ingenting emot er på Point utan jag blir glad varje gång jag tänker på er. För utan er "hjälp" hade jag aldrig fått tillfället att vara med om att ta fram en svenskproducerad glasfiberkajak

Stort Tack!

Men nu har jag inte tid med mer, nya spännande produkter väntar

Hasse

Ps berätta gärna vem den legendariske "naval architecten" är det är många som undrar
 
Bra med billiga kajaker.

Det är bra med billiga kajaker för man kan ju hoppas att det håller nere priserna på andra kajaker.
Och köpa en glasfiber kajak till samma pris som en polyten kajak är inte illa.
testen i Sea kyaker är ganska positiv till kajaken.
Men skulle aldrig själv köpa en.
Jag köpte en dyr Nordkapp som har det där lite extra,
vacker och med många välgjorda detaljer.
jag tycker point är trist men det delar den med en del andra kajaker med tex VKV offshore,viviane med flera.

Ta även en titt på paddla nu ett forum till.
http://www.paddla.nu/

Titta även lite på min hemsida om kajaker.
http://hem.passagen.se/rexpilen/

Hälsningar Bengt Larsson.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sea kayaker testar nya Artisan Millennium Paddling allmänt 0
manlan Lästips - svenskt i Sea Kayaker Paddling allmänt 1
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
Vaxholmarn Aquarius Sea Lion Paddling allmänt 7
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
manlan Sea sock Paddling allmänt 3
salgo60 Sea Kajak sailing Paddling allmänt 9
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
jonoi sea eagle? Paddling allmänt 1
crilee Sea Vanquish packning Paddling allmänt 9
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
j juice smögen kajak- sea cruiser Paddling allmänt 0
ubbe1 Sea Lion Fastnet Paddling allmänt 1
olmar Paddling i Sea of Cortez! Paddling allmänt 2
Anders M DKV-Calendar 2002, European Sea Kayaking Events Paddling allmänt 0
olmaka "Sea-Wings"/ VKV-stabilisatorer med remfeste? Paddling allmänt 1
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Sea kayaking in Norway Paddling allmänt 1
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
SEA LION FASTNET Paddling allmänt 0
ej Estländska kayaker Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.