Aquarius Sea Lion

Någon som provat en Sea Lion från Aquarius ( eller någon annan av deras kajaker)? Rent utseende- och specifikationsmässigt tycks den påminna om Tiderace Xcite. Fast med den lilla skillnaden att man kan dra av omkring 10 000:- kronor på priset.
 
och 10 000:- på kvaliteten

Kvaliteten är också betydligt lägre på Aquarius kajaker. Tiderace har betydligt bättre laminat och komponenter. Men prova Aquarius så får du se.

Själv brukar jag bli besviken när jag provar en kajak som är 10 000:- billigare som ska likna någon annan kajak.
 
Jo det brukar ju vara så med billigare produkter. Men ibland händer det ju att man hittar guldkorn då ett mindre känt varumärke vill konkurrera med priset för att ta marknadsandelar. Detta trots att deras produkt är minst lika bra som dyrare varumärkens produkter.

Och nu ville jag alltså kolla om det kunde vara så att Aquarius hade bra grejer trots ett lägre pris. Men det hade de tydligen inte enligt dig. Tack för ditt svar!
 
Såg nyligen att det är Aquarius som bygger Wirséns Rebel Kayaks. Och de har ju fått väldigt mycket beröm för kvaliteten så de kanske kan bygga ändå de där polackerna.. :)
Aquarius Sea Lion finns förresten på kajaksport.se om någon skulle vara intresserad...
 
Jag har ingen koll på hur Aquarios är men som du säger så är Rebel kajakerna fina utan skavankar och materialet har en bra klass. Det har inte kladdats med gelcoat eller epoxin, alla vävnader såg rakar och fina ut. Det fanns helt enkelt inget att klaga på på de jag har sett.
Nu säger det dock inte så mycket om Aquarius kvalité ändå, det beror ju alltid på den som har ritat kajaken, byggtiden man har, materialvalet och viljan hur mkt man vill satsa på de olika märken och en Aquarius kajak kan vara både sämre eller bättre än en Rebel. Men kunskapen och verktygen verkar det i alla fall finnas i företaget.
 
Tack Peter för din recension av Aquarius Sea Lion.
Den resulterade i en utflykt till Norge och inköp av en Aquarius Sea Lion LV.
Testade även HV, men tyckte LV passade mina 185/80kg bättre.
Kunde inte vara nöjdare. Bara min andra kajak, så jag har inte så mycket att jämföra.
Klart rankare än min Lifestyle420, men så mycket roligare att paddla.
Nu gäller det bara att träna upp sig för att hantera kajaken rätt även i tuffa förhållanden.
 

Bilagor

  • paddle4.jpg
    paddle4.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,572
  • paddle5.jpg
    paddle5.jpg
    76 KB · Visningar: 1,493
Förra veckan tillbringades i Skärgårdshavet i min Sea Lion i friskt väder, mestadels runt 10 m/s på dagarna. Jag lärde mig paddla helt avslappnat i de förhållandena, trots att Sea Lion inte är jättestabil med min höga tyngdpunkt (192 cm längd). Även överlastad fick jag några av del bästa surfarna i mitt liv.

Sea Lion är lite som en topptrimmad sportbil. Den kräver en del av paddlaren, men reagerar snabbt och exakt.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
melvin_f Aquarius Traveller, något för lättviktare? Paddling allmänt 0
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
lagoro Aquarius ? Paddling allmänt 0
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
hassex Zegul Sea Rocket Paddling allmänt 18
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
manlan Lästips - svenskt i Sea Kayaker Paddling allmänt 1
manlan Sea sock Paddling allmänt 3
salgo60 Sea Kajak sailing Paddling allmänt 9
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
jonoi sea eagle? Paddling allmänt 1
crilee Sea Vanquish packning Paddling allmänt 9
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
Nisse. Gruppköp Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 0
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
j juice smögen kajak- sea cruiser Paddling allmänt 0
ubbe1 Sea Lion Fastnet Paddling allmänt 1
olmar Paddling i Sea of Cortez! Paddling allmänt 2
Anders M DKV-Calendar 2002, European Sea Kayaking Events Paddling allmänt 0
olmaka "Sea-Wings"/ VKV-stabilisatorer med remfeste? Paddling allmänt 1
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
calypso63 SEA KAYAKER testar svensk kajak.......... Paddling allmänt 21
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Sea kayaking in Norway Paddling allmänt 1
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Sea kayaker testar nya Artisan Millennium Paddling allmänt 0
SEA LION FASTNET Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.