Mycket intressant läsning.
Jag har Huvudskär högt upp på listan över platser som jag tänkt paddla till, så jag blev ju tvungen att jaga rätt på Sea Kayaker. Inte så lätt visade sig. Egentligen säljs den ingenstans. Men på deras hemsida fanns en uppgift om att den faktiskt såldes av Point 65, Pampas Marina, Stockholm.
Jag ville ha den fysiska tidningen, ingen nedladdning.
Din artikel och de två följande artiklarna var värda ansträngningen.
Jag har ju "börjat om" med kajak och minns inte så mycket av vad jag möjligen lärde mig mellan början på 70-talet och mitten på 80-talet, lite sporadisk paddling i skyddade vatten och i Stockholms skärgård i grupp med andra något mer kunniga.
Men jag har seglat sen barndomen och har viss allmän erfarenhet av båtar och vatten.
Säkerhet i kanot är ett ämne som intresserar mig och motiverar till funderingar om riskanalys. Vad kan jag göra för att minska ev risker? Var finns riskerna? Vilka saker bör jag kunna? Vilka saker bör jag träna?
Din upplevelse är en bekräftelse på att för eller senare kommer man hamna i en situation som man inte räknat med. Visst kan man efteråt kanske inse att man kunnat undvika just denna situation. Men det tror jag inte hjälper så mycket för nästa gång är det något annat man råkar ut för. Jag kan inte säga att jag hade gjort något på något annat sätt än vad ni gjorde.
Artikeln "Lessons learned" är visserligen bra men det är inte så lätt att bara följa råden rakt av.
Man ska träna på saker, jovisst, men det man inte har tränat på, har man inte tränat på.
Man ska hålla ihop men det måste ju ALLA i en grupp förstå.
Visst är det bra om man i förväg vet hur öar och skär ser ut men det är väl mera en slump med tanke på antalet öar och skär i Stockholms skärgård.
Alla har nog också en agenda som driver en att paddla istället för att vänta på bättre väder.
Jag har tidigare läst (här på Utsidan) om tråkigheter när ett roder gått sönder, lika allvarligt när en skädda fastnar. Roder/skädda-haveri på lite längre överfarter kan uppenbarligen vara en risk man måste räkna med. Att kunna reparera/åtgärda något sådant på öppet vatten skulle vara en klar fördel. Helst ensam. Vilken teknik finns för detta? Vad kan man träna på?
Läste om en smart lösning med bungylina som var fäst lite för om rodret och kunde hakas på ena eller andra sidan av rodret. Man styr med en fot och bungyn drar rodret åt andra hållet.
Kan man haka på den själv utan hjälp, är det kanske ett sätt att minska risken för tråkigheter med att en roderlina går av.
Sista artikeln om att ta iland på svåra ställen genom att lämna kajaken och simma in med den på släp är nog bra. Om man kan lämna kajaken utan att få vatten i sittbrunnen och ta sig ombord utan att få vatten i sittbrunnen. Det går ju att träna på.
Det gick ju som väl var bra, ni hann tom med färjan.
Vad har du själv dragit för lärdomar av upplevelsen?
thomas