Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp!

Har en Giant XTC 860 -2002 med XT växelförare (9 lägen) bak och resten är Deore, SL osv.

Oftast när jag växlar bak smäller det högt vilket det inte skall göra med XT.
Kan det bero på att kugghjulen (kassetten) inte är XT, utan Schimano HG-9?

Har funderingar på att byta upp grejerna till XT allt eftersom och börja med att köpa en XT (CS-M750) kasett där bak.

Men tror ni det gör nån skillnad att köpa XT kasetten, eller är det endast justeringar av växelföraren som hjälper, trots att den är justerad och klar av cykelkällan i Söderhamn?

Mvh Mattias Holmberg
[Ändrat av Mathew 2003-06-18 kl 17:06]
 
Det låter mer som att det är en justeringsfråga än något annat.

Jag har cyklat på cyklar med klart billigare prylar än du nämner som växlat hur fint som helst utan att låta illa. Alivio tror jag det var på den aktuella hojen.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Förstod nästan det.
Ställa in växelföraren är inte det lättaste.
Vilken skruv gör vad när man skruvar på dem?
 
Kolla http://www.parktools.com, där det finns mektips. Eller kolla http://www.shimano-europe.com/cycling där det finns en manual för varje komponent.

Jag har aldrig justerat min bakväxel, men jag misstänker att det går till så här (och genom att jag nu sticker ut hakan, så kommer nån snart att rätta mig så att du får det riktiga svaret :) ):
- Växla till mittenklinga fram och mittendrev bak.
- Innan du rör en justerskruv, el likn, kom ihåg utgångsläget så du kan skruva tillbaka dit
- Gör grovinställning genom att spänna växelvajer "lagom"
- Gör fininställning mha justervred på handtaget
- Växla till ett ändläge på bakväxeln (högsta el lägsta växeln)
- Hitta den av de 2 justerskruvarna som påverkar denna sida och justera så att växeln ligger rätt (genom att se om växelföraren rör sig då du skruvar)
- Växla till andra ändläget och upprepa med den andra justerskruven

/Håkan
 
Kan gå...men det är fel.

Man börjar med stora fram och lilla bak. Skruva på justerskruven på växelföraren bak så att det övre drevet på växelföraren står i linje med lilla drevet på kasseten. Växla upp till nästa drev bak och skruva på samma justerskruv till kedjan börjar klättra på tredje drevet på kassetten, skruva tebax så det slutar. KLART.
Sen är det viktigt att ställa in ändlägena. Det är det två små skruvarna bak på växelföraren...ställ dem så att det går lätt att få i växlarna UTAN att kedjan tenderar att klättra förbi utanför kassetten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips