Scarpa T4 på långfärdsskridskor

Köpte förra vintern ett par T4:eek:r för att nyttja vid turåkning, lättare telisåkning samt skridskoåkning. När jag häromdagen skulle prova kängorna med skridskorna så döm om min förvåning när sulan på kängan är så rundad att hälen inte når ned till skridskon. Visst går det att trycka ned den med visst våld men det känns som om det frestar sulan. Ett alternativ som jag ser det är att göra en kloss att ha under hälen men då blir det till att åka i konstant nedförsbacke! Har någon nån erfarenhet eller idé om hur jag skall göra?

Uffe

Höj framändan

Låter som om det vore bättre att höja frambindningen istället. Skaffa ett par längre vagnsbultar, det är standardskruvar som sitter där och dom finn med 5mm längdskillnad. Pröva att höja med brickor under frambindningen tills tu hittar rätt. Sen kanske man kan tillverka en stadigare distans.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaret!! Glömde skriva att jag faktiskt provade höja framänden med två st 2 mm brickor men de 4 mm som bygeln höjdes påverkade inte speciellt mycket. Uppskattar att jag skulle behöva höja totalt 8-10mm för att få ned hälen. Jag tyckte att det verkade mycket ur stabilitetssynpunkt men som du skriver kan man ju alltid tillverka mellanlägg som är större och stabilare än brickorna.

Uffe

Höj fram ändan!

Hade samma problem med min förra utrustning. Jag hittade någon sorts nylon rör som jag tillverkade brickor av. Gjorde "brickorna" lite högre i framkant och fick på så sätt pjäxorna att passa bra. Höjde upp frambindningen ca 8mm i framkant och 6mm i bakkant...
Brorsan hittade någon sorts distansplatta på ett par gamla slalomskidor som gick bra att använda också...

v97_anf@v.kth.se; sa:
Tack för svaret!! Glömde skriva att jag faktiskt provade höja framänden med två st 2 mm brickor men de 4 mm som bygeln höjdes påverkade inte speciellt mycket. Uppskattar att jag skulle behöva höja totalt 8-10mm för att få ned hälen.
Jag hade också samma problem tidigare när jag
åkte med ett par lättare isklättringsskor. Då körde
jag med 4 eller 5 brickor under frambindningen.
Jag vill minnas att jag fick ta längre bultar också.
Det fungerade fint och inverkade aldrig negativt.

Tack

Tack för svaren, skall prova ikväll med fler brickor i kväll. Tar nog en provtur på östermalms IP framåt torsdag, känns bra att ha testat idén innan det blir skarpt läge (riktiga isar!!).

Förresten är det nån av er som testat stegjärn på T4:eek:rna? Har ett par remmade men är lite rädd att knäcka dem. Fast sulan är ju himla styv så det är kanske lugnt!

Uffe

Vad är problemet?

När du åker skidor trycker du ju ner hälen mot skidan, likaså när du står stilla med skidorna på. Telemarksåkning påfrestar pjäxorna enormt mycket mer än vad de nånsin utsättas för på långfärdsrören. Jag kör själv med T3:eek:r (gamla bruna modellen) på skridsorna och har inte haft en tanke på att det skulle kunna skada pjäxorna. Funkar utmärkt utan justeringar.

MVH Urban.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips